Rozvoj motorických kompetencí u dětí s poruchou autistického spektra
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23420%2F24%3A43973771" target="_blank" >RIV/49777513:23420/24:43973771 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.24132/ZCU.2024.12679" target="_blank" >https://doi.org/10.24132/ZCU.2024.12679</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24132/ZCU.2024.12679" target="_blank" >10.24132/ZCU.2024.12679</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Rozvoj motorických kompetencí u dětí s poruchou autistického spektra
Popis výsledku v původním jazyce
Metodická publikace se zaměřuje na pohybové aktivity, které podporují rozvoj motorických kompetencí u dětí s poruchami autistického spektra (PAS). Autorky se v ní opírají o dlouholeté zkušenosti s výukou tělesné výchovy a práci s dětmi se zdravotním postižením. Publikace obsahuje soubor v praxi ověřených zdravotně orientovaných cvičení k rozvoji motorických a sociálních kompetencí u dětí s PAS. Konkrétně se jedná o prostředky zdravotní tělesné výchovy (cvičení uvolňovací, protahovací, posilovací, relaxační a dechová), psychomotoriky a pohybových her. Cvičení jsou zaměřena na rozvoj motorických dovedností maximálně využitelných v běžném životě (funkční dovednosti), na rozvoj správného držení těla a koordinace. Autoři vycházejí z osvědčených pohybových aktivit pro intaktní děti a aplikují je na specifické potřeby dětí s PAS. Cílem je zlepšit jejich motorické i sociální kompetence a podpořit integraci do běžného života. Publikace upozorňuje na nedostatek metodik pro práci s těmito dětmi a zdůrazňuje důležitost individualizovaného přístupu, vizualizace, strukturování cvičebních lekcí, využití vhodné motivace ke cvičení a pestrosti cvičebních pomůcek. Kniha přináší cenné poznatky pro pedagogy, terapeuty a rodiče dětí s PAS, kteří se chtějí zaměřit na zlepšení motorických a sociálních kompetencí prostřednictvím cílených pohybových aktivit.
Název v anglickém jazyce
Development of motor competencies in children with autism spectrum disorder
Popis výsledku anglicky
The methodological publication focuses on physical activities that support the development of motor competencies in children with autism spectrum disorders (ASD). The authors base their work on years of experience in physical education and working with children with disabilities. The publication includes a set of proven, health-oriented exercises designed to develop motor and social competencies in children with ASD. Specifically, it covers exercises from health physical education (such as joint mobilization, stretching, strengthening, relaxation and breathing exercises), psychomotor activities and movement games. The exercises are aimed at developing motor skills that are highly applicable to everyday life (functional skills), as well as promoting correct posture and coordination.The authors draw on established physical activities for typically developing children and adapt them to the specific needs of children with ASD. The goal is to improve both their motor and social competencies and support their integration into everyday life. The publication highlights the lack of methodologically structured resources for working with these children and emphasizes the importance of an individualized approach, the use of visualization, structuring exercise lessons, providing appropriate motivation for exercise and incorporating a variety of exercise equipment.The book offers valuable insights for educators, therapists and parents of children with ASD who want to focus on improving motor and social competencies through targeted physical activity.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-261-1266-2
Počet stran knihy
108
Název nakladatele
Západočeská univerzita v Plzni
Místo vydání
Plzeň
Kód UT WoS knihy
—