Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Požadavky na novou politiku rozvoje venkova

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F20%3A43961489" target="_blank" >RIV/49777513:23510/20:43961489 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://hdl.handle.net/11025/42849" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11025/42849</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Požadavky na novou politiku rozvoje venkova

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výzkumná zpráva se zabývá požadavky na „novou“ politiku rozvoje venkova, které odpovídají současným podmínkám. Reflektuje jak teoretické, tak praktické poznatky. V první kapitole jsou shrnuta východiska pro „novou“ politiku rozvoje venkova, tak jak byla diskutována v rámci několika workshopů, které se konaly v průběhu roku 2019 a 2020. Druhá kapitola se zabývá problémy, budoucími trendy a také investičními potřebami venkovských obcí a regionů, tak jak byly analyzovány v rámci řešení projektu. Mohou být dobrým východiskem pro formulování podpůrných programů. Třetí kapitola se věnuje aktuálním výzvám venkovských obcí a regionů s tím, že nabízí příklady jejich možných řešení. Vycházíme přitom nejenom z české, ale i zahraniční praxe. Naší snahou bylo poukázat na klíčové výzvy a inovativní řešení. Další kapitoly se podrobněji věnují čtyřem spíše obecnějším výzvám. Kapitola 4 představuje zamyšlení nad koncepčním řešením zajišťování veřejných služeb (občanského vybavení) na venkově. Pátá kapitola se věnuje jedné z největších výzev, a to klimatickým změnám a adaptačním opatřením. Šestá kapitola zdůrazňuje potřebu zefektivnění regionálních rozvojových procesů. Zabývá se zaváděním principů regionálního managementu v podmínkách venkova a venkovských regionů. Sedmá kapitola se podrobně věnuje potřebě meziobecní spolupráce, která je v ČR podle našeho názoru stále nedostatečně rozvinutá, neboť jí chybí cílená podpora. V meziobecní spolupráci vidíme nástroj, jak řešit problémy spojené s velkým počtem velmi malých venkovských obcí. Meziobecní spolupráci chápeme jako lepší model, než případné slučování obcí. Musí ale vycházet z přirozených potřeb a být dobrovolná. Poslední osmá kapitola se snaží poukázat na problémy strategického plánování a hledá nová řešení. K plánování rozvoje venkovských obcí a regionů je podle našeho názoru zapotřebí přistupovat jako k permanentnímu procesu, který popisuje tzv. adaptační model tvorby strategií. Jedná se o model, který by měly uplatňovat především místní akční skupiny, které chápeme jako lídra rozvoje venkova, který má dostatečné organizační kapacity, aby mohl řídit regionální rozvojové procesy na venkově.

  • Název v anglickém jazyce

    Requirements for the new rural development policy

  • Popis výsledku anglicky

    The research report addresses the requirements for a &quot;new&quot; rural development policy that meets current conditions. It reflects both theoretical and practical knowledge. The first chapter summarizes the starting points for a &quot;new&quot; rural development policy, as discussed in several workshops held during 2019 and 2020. The second chapter deals with problems, future trends and also the investment needs of rural municipalities and regions, as they were analyzed in the project. They can be a good starting point for formulating support programs. The third chapter deals with the current challenges of rural communities and regions, offering examples of their possible solutions. We are based not only on Czech but also foreign practice. Our aim was to point out key challenges and innovative solutions. The next chapters deal in more detail with four rather more general challenges. Chapter 4 presents reflections on the conceptual solution of providing public services (civic amenities) in rural areas. The fifth chapter addresses one of the biggest challenges, namely climate change and adaptation measures. The sixth chapter emphasizes the need to streamline regional development processes. It deals with the implementation of the principles of regional management in the conditions of rural and rural regions. The seventh chapter deals in detail with the need for inter-municipal cooperation, which in our opinion is still insufficiently developed in the Czech Republic, as it lacks targeted support. In inter-municipal cooperation, we see a tool for solving problems associated with a large number of very small rural communities. We understand inter-municipal cooperation as a better model than a possible merger of municipalities. But it must be based on natural needs and be voluntary. The last eighth chapter tries to point out the problems of strategic planning and seeks new solutions. In our opinion, planning for the development of rural municipalities and regions needs to be approached as a permanent process, which describes the so-called adaptation model of strategy creation. This is a model that should be applied mainly by local action groups, which we understand as a leader in rural development, who has sufficient organizational capacity to manage regional development processes in rural areas.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50701 - Cultural and economic geography

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL01000110" target="_blank" >TL01000110: Budoucnost venkova v České republice: Výzvy, vize, rozvojové scénáře a adaptační strategie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů