A Framework for a Valuation of Digital Start-Ups Using Artificial Intelligence and Fuzzy Sets
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23510%2F23%3A43970231" target="_blank" >RIV/49777513:23510/23:43970231 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://acc-ern.tul.cz/archiv/PDF/ACC_2023_2_06.pdf" target="_blank" >https://acc-ern.tul.cz/archiv/PDF/ACC_2023_2_06.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.2478/acc-2023-0006" target="_blank" >10.2478/acc-2023-0006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
A Framework for a Valuation of Digital Start-Ups Using Artificial Intelligence and Fuzzy Sets
Popis výsledku v původním jazyce
This article presents an innovative framework for assessing digital start-ups and smaller companies using a fuzzy set approach, considering the founder's expertise, product marketability, financial health, and social media presence. Four Czech digital start-ups were analyzed by both human experts and an artificial intelligence model. Using a fuzzy additive ratio assessment, each startup was evaluated on a five-point scale, with the results compared to Deloitte's FAST 50 rank. The AI and human evaluations differed, with humans placing more emphasis on the founder's experience and product appeal. The study suggests a valuation framework involving both human and AI expertise for interactive comparison and update. The article highlights the value of AI in startup assessment, stressing the necessity of merging human and artificial intelligence in decision-making.
Název v anglickém jazyce
A Framework for a Valuation of Digital Start-Ups Using Artificial Intelligence and Fuzzy Sets
Popis výsledku anglicky
This article presents an innovative framework for assessing digital start-ups and smaller companies using a fuzzy set approach, considering the founder's expertise, product marketability, financial health, and social media presence. Four Czech digital start-ups were analyzed by both human experts and an artificial intelligence model. Using a fuzzy additive ratio assessment, each startup was evaluated on a five-point scale, with the results compared to Deloitte's FAST 50 rank. The AI and human evaluations differed, with humans placing more emphasis on the founder's experience and product appeal. The study suggests a valuation framework involving both human and AI expertise for interactive comparison and update. The article highlights the value of AI in startup assessment, stressing the necessity of merging human and artificial intelligence in decision-making.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50204 - Business and management
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ACC JOURNAL
ISSN
1803-9782
e-ISSN
1803-9782
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
71-83
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—