Modelling and vibration of gear drive systems influenced by real face width
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F13%3A43921345" target="_blank" >RIV/49777513:23520/13:43921345 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.davidpublishing.org/show.html?15097" target="_blank" >http://www.davidpublishing.org/show.html?15097</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Modelling and vibration of gear drive systems influenced by real face width
Popis výsledku v původním jazyce
Gear drives are one of the most common parts in many rotating machinery. If the gear drive runs under lower torque load, nonlinear effects like gear mesh interruption can occur and vibration is accompanied by impact motions of the gears. This paper presents an original method of the mathematical modelling of gear drive nonlinear vibrations by using the modal synthesis method with degrees of freedom number reduction. The model respects nonlinearities caused by gear mesh interruption, parametric gearing excitation caused by time-varying meshing stiffness and nonlinear contact forces acting between journals of the rolling-element bearings and the outer housing. The nonlinear model is then used for investigation of gear drive vibration, especially for constant gear mesh determination. The theoretical method is applied for investigating of test gear drive nonlinear vibration.
Název v anglickém jazyce
Modelling and vibration of gear drive systems influenced by real face width
Popis výsledku anglicky
Gear drives are one of the most common parts in many rotating machinery. If the gear drive runs under lower torque load, nonlinear effects like gear mesh interruption can occur and vibration is accompanied by impact motions of the gears. This paper presents an original method of the mathematical modelling of gear drive nonlinear vibrations by using the modal synthesis method with degrees of freedom number reduction. The model respects nonlinearities caused by gear mesh interruption, parametric gearing excitation caused by time-varying meshing stiffness and nonlinear contact forces acting between journals of the rolling-element bearings and the outer housing. The nonlinear model is then used for investigation of gear drive vibration, especially for constant gear mesh determination. The theoretical method is applied for investigating of test gear drive nonlinear vibration.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GPP101%2F11%2FP457" target="_blank" >GPP101/11/P457: Modelování, analýza a optimalizace rázových dějů v rozsáhlých rotujících vázaných systémech</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2013
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Mechanics Engineering and Automation
ISSN
2159-5275
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
12
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
721-730
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—