Impact vibrations of guide thimbles in nuclear fuel assembly
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F17%3A43930839" target="_blank" >RIV/49777513:23520/17:43930839 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00419-016-1189-6" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/s00419-016-1189-6</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00419-016-1189-6" target="_blank" >10.1007/s00419-016-1189-6</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Impact vibrations of guide thimbles in nuclear fuel assembly
Popis výsledku v původním jazyce
In nuclear fuel assemblies of pressurized water reactors, guide thimbles (GTs) secure a safe control rod insertion. The control rod fall into the GT should be as fast as possible to provide prompt reactor shutdown. The GTs are long thin-walled tubes that are dynamically excited by fuel assembly (FA) components motion caused by pressure pulsations of coolant. GTs are embedded in spacer grid cells and sleeve (SL) with radial clearances. Vibration of FA components, caused by the FA support plates motion in the reactor core, possibly generates impact forces between GT and spacer grids. The presented method introduces an original approach to mathematical modelling and simulation analysis of GT nonlinear vibrations respecting impact and friction forces at all the contact points between GT and spacer grids. The dependence of maximal dynamical lateral GT deformations on radial clearances and stiffnesses of spacer grid cells is analysed. The method is applied to GT in the hexagonal type FA used in the VVER-type reactors.
Název v anglickém jazyce
Impact vibrations of guide thimbles in nuclear fuel assembly
Popis výsledku anglicky
In nuclear fuel assemblies of pressurized water reactors, guide thimbles (GTs) secure a safe control rod insertion. The control rod fall into the GT should be as fast as possible to provide prompt reactor shutdown. The GTs are long thin-walled tubes that are dynamically excited by fuel assembly (FA) components motion caused by pressure pulsations of coolant. GTs are embedded in spacer grid cells and sleeve (SL) with radial clearances. Vibration of FA components, caused by the FA support plates motion in the reactor core, possibly generates impact forces between GT and spacer grids. The presented method introduces an original approach to mathematical modelling and simulation analysis of GT nonlinear vibrations respecting impact and friction forces at all the contact points between GT and spacer grids. The dependence of maximal dynamical lateral GT deformations on radial clearances and stiffnesses of spacer grid cells is analysed. The method is applied to GT in the hexagonal type FA used in the VVER-type reactors.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
20302 - Applied mechanics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LO1506" target="_blank" >LO1506: Podpora udržitelnosti centra NTIS - Nové technologie pro informační společnost</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ARCHIVE OF APPLIED MECHANICS
ISSN
0939-1533
e-ISSN
—
Svazek periodika
87
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
231-244
Kód UT WoS článku
000394109700005
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84991087036