Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Numerical and experimental investigation of the hysteresis phenomenon associated with instability of rotor-bearing systems

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23520%2F19%3A43954645" target="_blank" >RIV/49777513:23520/19:43954645 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Numerical and experimental investigation of the hysteresis phenomenon associated with instability of rotor-bearing systems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The threshold speed for the fluid-induced instability of a rotor supported on a journal bearing can be identified as the speed at which rotor&apos;s vibrations significantly increase during a run-up, or the speed at which rotor&apos;s vibrations significantly decrease during a run-down. The threshold speeds detected during the run-up and the run-down are not the same. This hysteresis phenomenon is investigated in this paper both experimentally and computationally. An in-house software with a solver based on the finite element method for rotor dynamics and a solver based on the finite difference method for hydrodynamic lubrication in the journal bearing is used.

  • Název v anglickém jazyce

    Numerical and experimental investigation of the hysteresis phenomenon associated with instability of rotor-bearing systems

  • Popis výsledku anglicky

    The threshold speed for the fluid-induced instability of a rotor supported on a journal bearing can be identified as the speed at which rotor&apos;s vibrations significantly increase during a run-up, or the speed at which rotor&apos;s vibrations significantly decrease during a run-down. The threshold speeds detected during the run-up and the run-down are not the same. This hysteresis phenomenon is investigated in this paper both experimentally and computationally. An in-house software with a solver based on the finite element method for rotor dynamics and a solver based on the finite difference method for hydrodynamic lubrication in the journal bearing is used.

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20302 - Applied mechanics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-15915S" target="_blank" >GA17-15915S: Nelineární dynamika rotujících systémů s uvažováním nestabilit v olejovém filmu s důrazem na lokální jevy</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů