Numerický model provozu ložiska v různých provozních podmínkách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F49777513%3A23640%2F15%3A43927824" target="_blank" >RIV/49777513:23640/15:43927824 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Numerický model provozu ložiska v různých provozních podmínkách
Popis výsledku v původním jazyce
Posouzení dostatečnosti chlazení navrhovaných ložiskových sestav v extrémních podmínkách vychází z výpočtu přirozeného odvodu tepla. Pro tepelné výpočty byl použit software ANSYS, a pro teplo především COSMOS/M, založené na metodě konečných prvků (MKP).Byly vytvořeny detailní MKP modely stojanového, přírubového čelního a přírubového středového ložiska, resp. stavebnicového ložiskového systému, a stanoveny příslušné koeficienty přestupu tepla do okolí. Pro zástupce každé modelové řady byl počítán odvodtepla pro daný ztrátový výkon vzniklý hydrodynamickým třením v ložisku a pro dané podmínky okolí. Byly posouzeny možnosti a limity přirozeného chlazení ložiskových sestav, kdy teploty v ložisku zůstávají v provozně bezpečné oblasti i při přirozeném chlazení a kdy již je nutné použít nuceného oběhového chlazení, nebo případně dostačuje zvýšit pasivní odvod tepla žebrováním. Výsledky jsou rozšířitelné na celé modelové řady a na extrémní teplotní podmínky, kdy při vysokých teplotách okolí s
Název v anglickém jazyce
Numerical model of bearings run at various operating conditions.
Popis výsledku anglicky
An assessment of cooling sufficiency of the designed bearings assemblies in extreme conditions results from the calculations of natural heat cooling. For the calculations of heat transfer the software ANSYS and for heat mainly COSMOS/M, both based on finite elements method (FEM) were employed. Detailed FEM models of pedestal, flanged frontal and flanged medial bearings, or more precisely, modular bearings system, have been created and the appropriate heat-transfer coefficients to the surroundings were set. Heat transfer for given dissipated power caused by hydrodynamic friction in bearing and given surroundings conditions for the representatives of every model series has been calculated. The possibilities and limits of natural cooling of bearing assemblies have been qualified, when temperature in bearing stays in operational safe area even at natural cooling and when already forced circular cooling is necessary to use, or, eventually only raising of passive heat transfer by ribbing wou
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
JR - Ostatní strojírenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA03011119" target="_blank" >TA03011119: Ložiskové stavebnicové systémy pro horizontální uložení hřídelů rychloběžných strojů</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů