Problémy rozdílné místní příslušnosti orgánů sociálně- -právní ochrany dětí (OSPOD) a soudů v rámci zajištění ochrany práv nezletilých dětí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12110%2F17%3A43896551" target="_blank" >RIV/60076658:12110/17:43896551 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2017.01.003" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2017.01.003</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.kontakt.2017.01.003" target="_blank" >10.1016/j.kontakt.2017.01.003</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Problémy rozdílné místní příslušnosti orgánů sociálně- -právní ochrany dětí (OSPOD) a soudů v rámci zajištění ochrany práv nezletilých dětí
Popis výsledku v původním jazyce
Česká republika jako signatář Úmluvy o právech dítěte svěřila výkon státní správy na úseku péče o nezletilé děti obecním úřadům obcí s rozšířenou působností, které jsou v systému orgánů sociálně-právní ochrany základním článkem a které mají zákonem č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, nejširší působnost. Orgány sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) jsou začleněny do systému výkonu státní správy v územním členění tak, aby byla zajištěna komplexní péče o nezletilé děti v rozsahu stanoveném zákonem o sociálně-právní ochraně dětí. Místní příslušnost těchto orgánů je stanovena zák. č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění (dále jen zák. č. 359/1999 Sb.) a je určena dle trvalého bydliště nezletilého dítěte. Faktické rozhodování o ochraně zejména práv nezletilých dětí je svěřeno do pravomoci okresních soudů, které jmenují OSPOD jako kolizního opatrovníka, jenž v řízení hájí zájmy nezletilých dětí. Místní příslušnost soudů se však řídí zákonem č. 292/2013 Sb., o zvláštních řízeních soudních, v platném znění (dále jen zák. č. 292/2013 Sb.), kde je k jednání příslušný obecný soud nezletilého, kterým je zpravidla soud, kde má nezletilé dítě faktické bydliště. Ne vždy se místo trvalého pobytu a faktické bydliště shodují. Cílem tohoto příspěvku je zpracovat komplexní právní úpravu dané problematiky z teoretického hlediska s poukázáním na praktické dopady a problémy plynoucí z rozdílné místní příslušnosti OSPOD a soudů. Zkoumání rozdílné místní příslušnosti těchto orgánů je součástí širšího výzkumu vzájemného vztahu OSPOD a soudů při rozhodování o nezletilých dětech, kde právě rozdílná místní příslušnost je problémem, který je označován jak soudy, tak i OSPOD za stěžejní. Kvalitativní výzkum byl proveden formou strukturovaných rozhovorů vedených s deseti soudci okresních soudů, kteří soudí rodinné právo, a současně s deseti vedoucími pracovníky OSPOD párově tak, aby byl zachycen vzájemný názorový vztah soudců v místě sídla soudu a pracovníků OSPOD. V teoretické rovině byl proveden rozbor právních textů, judikatury v dané oblasti a byly definovány problémy, které z rozdílné místní příslušnosti těchto orgánů plynou z dostupné literatury, odborných článků, komentovaných zákonů a platné judikatury v dané oblasti. Všichni dotázaní označili rozdílnou místní příslušnost výše zmíněných orgánů za velmi problematickou. Byly zkoumány i širší dopady rozdílné místní příslušnosti v souvislosti se zajištěním účasti kolizních opatrovníků při rozhodování soudu o nezletilých dětech.
Název v anglickém jazyce
Problems of different territorial jurisdiction of the authorities of social and legal protection of children (OSPOD) and courts regarding the provision of the protection of the rights of minor children
Popis výsledku anglicky
The Czech Republic, as a signatory of the Convention on the Rights of the Child, has vested the practice of state administration in the field of care for minor children to the authorities of social and legal protection of children (OSPOD). The purpose of such legal establishment is to provide complex care for minor children on the lowest administrative instance (according to the Act on Social and Legal Protection of Children). Territorial jurisdiction of OSPODs is determined by Act No. 359/1999 Coll., on the Social and Legal Protection of Children, and is therefore established according to the official permanent residence of each child. The real decision-making regarding the protection of the rights of minors is the responsibility of municipal courts. These courts appoint OSPODs as ?collision representatives? who protect the interests of minor children in court proceedings. However, the territorial jurisdiction of these courts is determined by Act No. 292/2013 Coll., on Special Court Proceedings. According to this latter act, the court that is eligible to carry out proceedings is the general court of the minor, and in fact it is typically the court where the minor resides. The real place of residence and the place of official permanent residence are not always identical. The aim of this paper is to assess the complex legislation on the issue in theory, and to point out the practical impact and possible problems derived from the different territorial jurisdiction of OSPODs and courts. Additionally, qualitative research has been carried out, based on structured interviews. The respondents are nine municipal court judges who specialize in family law, and nine leading employees of OSPODs. The respondents in both groups are selected in matching pairs, so that their responses reflect the mutual positional relation of the judges in the territory of the court and the local OSPODs. On the theoretical level, the research concerns the evaluation of judicial scholarly writings and court decisions in the field and defines and identifies the problems derived from the different territorial jurisdiction of the bodies. In the interviews, all respondents said that they found the different jurisdictions highly problematic. The wider impact of the issue has also been assessed in terms of guaranteeing the participation of collision representatives in the decision making of courts regarding minor children.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kontakt (vědecký časopis ZSF JU)
ISSN
1212-4117
e-ISSN
—
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
53-61
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85013486016