Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F12%3A43884668" target="_blank" >RIV/60076658:12210/12:43884668 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Manifest futurismu vtrhl po roce 1909 do českého výtvarného umění a rozpoutal vášnivou diskuzi. Zprvu jednotná předválečná generace klasické moderny se na základě teoretických diskuzí týkajících se odlišných názorů na futurismus a kubismus rozdělila na dva nesmiřitelné tábory kolem malířů Emila Filly a Josefa Čapka. Při snaze vytvořit vědeckou základnu pro svou tvorbu vyčerpávali výtvarníci tvůrčí potenciál a uchylovali se i k osobním urážkám v tisku. Ve své tvorbě se však nikdo z představitelů k futurismu výslovně nehlásil. Rovněž v případě tvorby českých architektů první třetiny 20. století o přímých inspiračních vlivech futurismu nelze hovořit. Po roce 1911 se domácí produkce soustředila na rozvíjení svébytného slohu - kubismu. Aktivity futuristických architektů byly ostatně více sledovány až ve 20. letech, kdy zapadly do stínu zcela nových tendencí. K nejdiskutovanějším architektům v tomto ohledu patří Josef Gočár a jeho návrh dostavby Staroměstské radnice v Praze.

  • Název v anglickém jazyce

    The Perception of Futurism in Czech Fine Arts and Architecture in 1909-1931

  • Popis výsledku anglicky

    The Manifesto of Futurism invaded after 1909 Czech fine arts and ignited a passionate discussion. Initially united pre-war generation of classical modernism was divided into two irreconcilable camps (around painters Emil Filla and Josef Čapek) due to different views on futurism and cubism. While trying to create a scientific base for their creative activities, artists wasted their potential and they even recourse to calculated insults in newspapers. None of them openly pursued the ideas of futurism in their work. And likewise, direct influence of futurism on Czech architecture cannot be found. After 1911, the domestic artisans focused on cultivating a specific style called cubism. The activities of futuristic architects were more observed in the 1920'sbut they dwelled in the shadow of the new tendencies. The best known architect of that group is Josef Gočár and his designs of completion of the construction of the Old Town City Hall in Prague.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Jihočeský sborník historický

  • ISSN

    0323-004X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    81

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    501-516

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus