Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F12%3A43884668" target="_blank" >RIV/60076658:12210/12:43884668 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Recepce futurismu v českém výtvarném umění a architektuře v letech 1909-1931
Popis výsledku v původním jazyce
Manifest futurismu vtrhl po roce 1909 do českého výtvarného umění a rozpoutal vášnivou diskuzi. Zprvu jednotná předválečná generace klasické moderny se na základě teoretických diskuzí týkajících se odlišných názorů na futurismus a kubismus rozdělila na dva nesmiřitelné tábory kolem malířů Emila Filly a Josefa Čapka. Při snaze vytvořit vědeckou základnu pro svou tvorbu vyčerpávali výtvarníci tvůrčí potenciál a uchylovali se i k osobním urážkám v tisku. Ve své tvorbě se však nikdo z představitelů k futurismu výslovně nehlásil. Rovněž v případě tvorby českých architektů první třetiny 20. století o přímých inspiračních vlivech futurismu nelze hovořit. Po roce 1911 se domácí produkce soustředila na rozvíjení svébytného slohu - kubismu. Aktivity futuristických architektů byly ostatně více sledovány až ve 20. letech, kdy zapadly do stínu zcela nových tendencí. K nejdiskutovanějším architektům v tomto ohledu patří Josef Gočár a jeho návrh dostavby Staroměstské radnice v Praze.
Název v anglickém jazyce
The Perception of Futurism in Czech Fine Arts and Architecture in 1909-1931
Popis výsledku anglicky
The Manifesto of Futurism invaded after 1909 Czech fine arts and ignited a passionate discussion. Initially united pre-war generation of classical modernism was divided into two irreconcilable camps (around painters Emil Filla and Josef Čapek) due to different views on futurism and cubism. While trying to create a scientific base for their creative activities, artists wasted their potential and they even recourse to calculated insults in newspapers. None of them openly pursued the ideas of futurism in their work. And likewise, direct influence of futurism on Czech architecture cannot be found. After 1911, the domestic artisans focused on cultivating a specific style called cubism. The activities of futuristic architects were more observed in the 1920'sbut they dwelled in the shadow of the new tendencies. The best known architect of that group is Josef Gočár and his designs of completion of the construction of the Old Town City Hall in Prague.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Jihočeský sborník historický
ISSN
0323-004X
e-ISSN
—
Svazek periodika
81
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
501-516
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—