Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Cenzura v meziválečném Československu: kauza Soumagnova Příštího Mesiáše

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F14%3A43888173" target="_blank" >RIV/60076658:12210/14:43888173 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Cenzura v meziválečném Československu: kauza Soumagnova Příštího Mesiáše

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se zabývá případem cenzurního zákazu divadelní hry Příští Mesiáš od belgického dramatika Henri Soumagne, který se odehrál v lednu 1925. Na základě dobového tisku (především deníků Národní osvobození, Tribuna, Právo lidu, Rudé právo či Venkov) je rekonstruován průběh kauzy i vzešlá debata o cenzuře, reflektovány jsou nejčastější myšlenkové figury a hlavní představitelé jak zastánců, tak odpůrců cenzurního zásahu (Jaroslav Hilbert vs. Otokar Fischer). Jako výrazné rysy kauzy se ukazují její politizace, zapříčiněná odporem ke klerikalismu, jenž podle některých stál za zákazem, a vágní představa jakési estetické cenzury, která by ochránila československou společnost před škodlivým brakem.

  • Název v anglickém jazyce

    Censorship in the Interbellum Czechoslovakia: the Case of Soumagne's "The Other Messiah"

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with the case of the prohibition of the play L'Autre Messie by the Belgian playwright Henri Soumagne, which took place in January 1925. The author traces the progress of this case and the ensuing debate on censorship, based on the contemporary press (in particular, the Národní osvobození, Tribuna, Právo lidu, Rudé právo, or Venkov daily papers). The author reflects the most common rhetoric figures and the two main opponents and supporters of the censorship intervention (Otokar Fischer v.Jaroslav Hilbert) and goes on to show the distinctive features of this case, such as its huge politicisation (caused by the Czech resistance against clericalism, which supposedly influenced the ban) and the vague notion of aesthetic censorship that would protect the society from harmful kitsch.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/EE2.3.20.0125" target="_blank" >EE2.3.20.0125: Výzkum modelů reprezentací v literárních diskurzech</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Cenzura v literatuře a umění střední Evropy

  • ISBN

    978-80-244-4389-8

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    253-265

  • Počet stran knihy

    352

  • Název nakladatele

    Univerzita Palackého v Olomouci

  • Místo vydání

    Olomouc

  • Kód UT WoS kapitoly