Život a dílo Terezie Dalbergové. Urozená básnířka z dačického zámku
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F17%3A43896395" target="_blank" >RIV/60076658:12210/17:43896395 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Život a dílo Terezie Dalbergové. Urozená básnířka z dačického zámku
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum se zaměřil na důležité momenty života a tvorby básnířky Terezie Dalbergové (1866-1893). Kolektivní monografie Život a dílo Terezie Dalbergové. Urozená básnířka z dačického zámku nabízí kapitolu Jany Bisové Rodinné kořeny, která uvádí čtenáře do dějinného kontextu rodu Dalbergů, z něhož pocházela zkoumaná šlechtična. Další kapitola Dany Marešové "Dle vůle Boží žíti!" Obraz životního osudu Terezie Dalbergové vychází z rodinné korespondence Dalbergů, která byla komparována s dochovanými personáliemi, posmrtně vydanou edicí Tereziiných básní a dalšími typy pramenů (fotografie, úmrtní oznámení atd.). Popisuje např. pouť do Lurd, kterou šlechtična vykonala se svými sestrami. Následující kapitola Petera Demetera Klíček k rakvi a jiné smuteční upomínky se věnuje rituálům smrti zkoumané šlechtičny a dochovaným smutečním artefaktům (kromě klíčku k rakvi např. pastelu od Františka Kupky, posmrtné fotografii atd.). Druhá kapitola Petera Demetera "Proč znak můj, jsem se tázala..." O mystice a rodových symbolech se zaměřuje na reprezentaci rodových dějin Dalbergů v Tereziině básnické tvorbě. S literární činností Terezie a jejích příbuzných souvisí také kapitola Dany Marešové V zajetí knih. Čtenářská kultura Dalbergů na dačickém zámku. Dochované prameny poskytly možnost vytvořit portrét šlechtičny, jejíž život byl spjat s dačickým zámkem a protknut bolestivými okamžiky, které přinášely její časté nemoci. Postupem času vznikl Tereziin trpitelský obraz, který lze pokládat za důležitý motiv v životě i tvorbě šlechtičny. Každodenní život urozené básnířky ovšem nebyl naplněn jen utrpením, ale i mnoha radostmi. Žila v pevném rodinném zázemí a šlechtická výchova jí zaručila kvalitní vzdělání. To jí umožňovala též bohatá čtenářská kultura rodu Dalbergů. V kontextu úcty, kterou Dalbergové k literatuře chovali, lze považovat Tereziinu literární činnost za příznačnou. Tereziino zpracování některých témat, především tématu vlastních rodových dějin, je ovšem svou imaginací a svébytným pojetím výjimečné. Edice Tereziiných básní vyšla po její smrti, jako připomínka jí samotné. Pravděpodobně sami členové rodiny Dalbergů pečlivě vybírali básně a jejich části, které byly vhodné pro vyprávění příběhu Tereziina životního utrpení. Edici básní lze tak zařadit do kontextu strategie vzpomínání na zesnulou osobu ve šlechtických rodinách v druhé polovině 19. století.
Název v anglickém jazyce
The Life and Works of Terezie Dalberg. The Noble Poetess From the Castle of Dačice
Popis výsledku anglicky
This research focused on the significant moments from the life and works of Terezie Dalberg (1866-1893). In the collective monograph called "The Life and Works of Terezie Dalberg. The Noble Poetess From the Castle of Dačice" you can read the chapter by Jana Bisová called "Family Roots" which introduces readers into the historic context related to the Dalberg family, which Terezie Dalberg came from. Next chapter by Dana Marešová called "Let´s Live In Accord With The God Willing! The Destiny of Terezie Dalberg" is based on the Dalbergs´ letters, which were compared to well-preserved personal data, also to the edition of Terezie´s poems (published posthumously) and to some other types of sources as well (photos, death certificates, etc). It describes, for instance, her wander with her sisters to Lurdy. Following chapter by Peter Demeter "A Key To The Coffin and Other Mourning Memories" covers the death rituals of the noblewoman and also well-preserved mourning artefacts (besides A Key To The Coffin for instance a pastel by František Kupka, a posthumous photo etc.). The other chapter by Peter Demeter "Why My Sight, That Was My Question...About The Mystique and Generic Symbols" describes the Dalbergs´ family history in Terezie´s poetry. The chapter by Dana Marešová "Captured By Books. The Dalbergs´ Reading Habits On the Castle of Dačice" also covers Terezie´s and her relatives´ literary work. Thanks to the well-preserved sources it was possible to create the portrait of this noblewoman whose life was not only linked to the castle of Dačice, but also filled with painful moments caused by frequent illnesses. As the time went, Terezie´s martyred image emerged, and that is believed to play a significant theme within the noblewoman´s life and works. However, her life was not just full of misery, she experienced a lot of joy as well. She had a solid family background and thanks to her noble origins, and the Dalbergs´ passion for books, she received excellent education. As said before, the Dalbergs´s held literature in high regard, and that is why Terezie´s literature work was not too surprising. On the other hand, her standpoint and attitude towards some topics, especially the topic of her own family history, is particularly exceptional, due to the imagination and original conception. Terezie´s poems were released post-mortem, as a memory of her, herself. The Dalbergs´ were believed to choose particular poems, which tell the history of Terezie´s life misery the right way, and their parts really carefully. This edition of poems can be included into the strategy of the remembrance of a deceased person within noble families in the second half of the 19th century.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů