The cowardly pimp: the first braggart soldier of the Spanish theater of the XVI?
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F19%3A43900107" target="_blank" >RIV/60076658:12210/19:43900107 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.eer.cz/files/2019-1-2/2019-1_2-04-Prokop.pdf" target="_blank" >https://www.eer.cz/files/2019-1-2/2019-1_2-04-Prokop.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
španělština
Název v původním jazyce
El Rufián cobarde: ¿el primer fanfarrón del teatro español del XVI?
Popis výsledku v původním jazyce
Si buscamos las representaciones del antiguo tipo teatral del soldado fanfarrón en el teatro español del siglo XVI, pronto descubriremos que prácticamente ningún avatar español del tipo corresponde por completo a los numerosos ejemplos del antiguo arquetipo grecorromano. Sin embargo, es posible encontrar varios personajes que, aunque no cumplen con todos los pequeños matices de las características, se acercan a dicho arquetipo en muchos puntos. En el teatro del siglo XVI, el personaje de Sigüenza del corto El Rufián cobarde escrito por Lope de Rueda podría ser el primero de ellos. Extraída de la ausencia de jactancia por las conquistas de mujeres, típicas de un fanfarrón, pero innecesarias para un personaje con rasgos de rufián, Sigüenza se presenta como una de las realizaciones perfectas y cristalinas del arquetipo. Y esto no es poco para afirmar, considerando la complejidad de las modificaciones que nos presentan los personajes del teatro del siglo XVI.
Název v anglickém jazyce
The cowardly pimp: the first braggart soldier of the Spanish theater of the XVI?
Popis výsledku anglicky
If we look for the representations of the old theatrical type of the braggart soldier in the Spanish theatre of the 16th century, we soon discover that practically no Spanish avatar of the type corresponds completely to the numerous examples of the ancient Greco-Roman archetype. However, it is possible to find several characters who, although they do not comply with all the tiny nuances of the characteristics, approach the said archetype in many points. In the theatre of the sixteenth century the character of Sigüenza of the short play El Rufián cobarde written by Lope de Rueda could be the first of them. Extracted the absence of boasting about conquests of women, typical for a braggart, but unnecessary for a character with features of ruffian, Sigüenza is presented as one of the perfect and crystalline realizations of the archetype. And this is not little to affirm, considering the complexity of the modifications that the characters of the theatre of the 16th century present to us.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60206 - Specific literatures
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-16481S" target="_blank" >GA19-16481S: Proměny literární a jevištní postavy "chlubivého vojáka" ve Francii, v Itálii a ve Španělsku 16. a 17. století</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Écho des études romanes
ISSN
1801-0865
e-ISSN
—
Svazek periodika
Vol. XV
Číslo periodika v rámci svazku
Num. 1-2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
67-78
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—