Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dynamika estetického vektorového pole

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12210%2F20%3A43902274" target="_blank" >RIV/60076658:12210/20:43902274 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dynamika estetického vektorového pole

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se vrací k pojetí estetického vektorového pole Andrewa Paula Ushenka. Ushenko ve své filozofii představil princip energie a platnost tohoto svého základního metafyzického principu se potom pokusil prokázat i v rámci své vlastní teorie estetického vnímání. V tomto článku je hlavní pozornost zaměřena na Ushenkovo komplexní pojetí „estetického vektorového pole“ rozpracované v knize Dynamika umění (1953), přesněji řečeno, na přezkoumání jeho rozlišení mezi „egocentrickým“, „dvou-centrovým“ a „estetickým vektorovým polem“. Své pojetí Ushenko rozvíjel ještě v době, kdy v centru zájmu estetických teorií bylo jednoznačně umění. Příspěvek se pokusí naznačit směr takového využití Ushenkova procesuálního pojetí estetična, které by zahrnulo i dříve opomíjené oblasti estetických jevů, jimž se dnes věnuje estetika přírody, environmentální estetika či estetika každodennosti.

  • Název v anglickém jazyce

    Dynamics of Aesthetic Vector Field

  • Popis výsledku anglicky

    The article returns to the concept of the aesthetic vector field of Andrew Paul Ushenko. In his metaphysics hypothesis Ushenko introduced the principle of power, and then he tried to prove the validity of his basic metaphysical principle in his own theory of aesthetic perception. In this article, the main focus is on Ushenko’s complex concept of the “aesthetic vector field” presented in the book The Dynamics of Art (1953), more specifically, on his distinction between “egocentric”, “double-centered” and “aesthetic vector fields”. Ushenko developed his notion at a time when art was almost without exception in the center of aesthetic theories. The paper indicates the direction of such a use of Ushenko’s process aesthetics, which would include previously neglected areas of aesthetic phenomena, i.e. aesthetics of nature, environmental aesthetics, or aesthetics of everyday life.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA16-13208S" target="_blank" >GA16-13208S: Proces a estetika: Explicitní a implikovaná estetika v procesuální filozofii Alfreda North Whiteheada</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Estetika centra a periférie – centrum a periféria estetiky

  • ISBN

    978-80-972624-3-3

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    164-175

  • Název nakladatele

    Slovenská asociácia pre estetiku

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Univerzitná knižnica v Bratislave

  • Datum konání akce

    23. 10. 2019

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku