Empirický pohled na horizontální fiskální nerovnosti českých municipalit
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12220%2F06%3A00007063" target="_blank" >RIV/60076658:12220/06:00007063 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Empirický pohled na horizontální fiskální nerovnosti českých municipalit
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek analyzuje fiskální pozici municipalit v ČR v závislosti na jejich velikosti (počtu obyvatel). Analýza nachází horizontální fiskální nerovnosti mezi jednotlivými velikostními kategoriemi municipalit, které se projevují rozdílnou úrovní příjmů avýdajů v přepočtu na obyvatele. Významným faktorem diferenciace úrovně příjmů mezi velikostními kategoriemi měst a obcí jsou daňové příjmy. V systémech, kde existuje vyšší daňová autonomie municipálních rozpočtů, jsou rozdíly v daňových příjmech přirozeným výsledkem rozdílné daňové kapacity, která bývá vyšší ve větších municipalitách. Na tyto rozdíly následně mohou reagovat dotační systémy. V ČR, kde je daňová autonomie územních rozpočtů mizivá, jsou sdílené daně (de facto obecné dotace) paradoxně využívány pro diferenciaci příjmů. S tímto způsobem však není možné souhlasit z důvodu, že nemůže nahradit přirozenou vazbu mezi poptávkou po místních veřejných statcích a náklady na jejich profinancování ve formě místních daní. Je zřejmé, že
Název v anglickém jazyce
The Empirical View of Horizontal Fiscal Inequalities between Czech Municipalities
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the fiscal position of Czech municipalities considering the municipality size. The analysis finds horizontal fiscal inequalities between different size categories in terms of revenues and expenditures per capita. The important factorof the revenue differentiation is the tax revenue. In systems with bigger tax autonomy of municipalities, differences in tax revenue are due to different tax capacity, which is usually bigger in larger municipalities. These differences may later be treated with systems of grants. In Czech Republic, where the tax autonomy of municipalities is very low, shared taxed (de facto general grants) are used to differentiate the municipal revenues. However, it is not possible to endorse this approach. Such a system cannot substitute the natural relationship between the demand for local public goods and the cost of their providing to citizens. It is clear that municipalities cannot be fully financially independent and that the mechanism of tax sh
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
The XIth International Conference : Theoretical and Practical Aspects of Public Finance, Praha, 7.-8.4. 2006
ISBN
80-245-1032-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
—
Název nakladatele
Vysoká škola ekonomická v Praze
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—