Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12220%2F21%3A43902720" target="_blank" >RIV/60076658:12220/21:43902720 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.researchgate.net/publication/354985387_Lokalni_specifika_Jihoceskeho_kraje_s_ohledem_na_vyuzivani_automobilu_s_alternativnimi_druhy_paliv" target="_blank" >https://www.researchgate.net/publication/354985387_Lokalni_specifika_Jihoceskeho_kraje_s_ohledem_na_vyuzivani_automobilu_s_alternativnimi_druhy_paliv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Lokální specifika Jihočeského kraje s ohledem na využívání automobilů s alternativními druhy paliv
Popis výsledku v původním jazyce
Jihočeský kraj (JčK) svou výměrou zabírá více jak 12,8 % plochy České republiky (ČR), a je tak druhým největší krajem ČR potýkající se s narůstající intenzitou dopravy. S tou souvisí vyšší počet provozovaných dopravních prostředků, který zažívá v posledních letech nebývalou expanzi. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy, tak i v ČR se stávají elektromobily běžnou součástí převážně městského provozu. Článek se zabývá rozšířením e-mobility v JčK, který dlouhodobě podporují nejen energetické společnosti profitující z narůstajících čísel prodejů elektromobilů, ale také dále roste zájem obchodních řetězců o zlepšování služeb zákazníkům společně s výstavbou dobíjecích stanic u svých obchodních center. Pro zhodnocení stávající dopravní infrastruktury ČR (JčK) je klíčové postupné vyhodnocování aktuálního stavu rozvoje e-mobility v ČR, plnění cílů a opatření předchozí verze Národního akčního plánu čisté mobility (NAP ČM) a současně je potřeba kalkulovat s výsledky studie proveditelnosti zrealizované pro JčK. Mj. dle dílčí studie v rámci Predikce vývoje elektromobily v ČR, která byla vypracována pro distributory ČEZ, E.GD a PRE, NAP ČM predikuje až 1 000 lokalit v rámci celé ČR pro dostatečnou dobíjecí infrastrukturu. Se stejným cílem počítá i operační program „Doprava“ Ministerstva dopravy ČR, který očekává do konce půlky roku 2023 výstavbu 500 rychlodobíjecích stanic pro vytvoření páteřní sítě a doplňkových 400 pomalých dobíjecích stanic. Posilování e-mobility může pro JčK znamenat snížení zaměstnanosti v automobilovém průmyslu, který je v kraji silně zastoupen. Nástup e-mobility by však měl mít na českou ekonomiku spíše pozitivní dopad, a lze očekávat i nové pracovní pozice (přímo i nepřímo spojené s novým odvětvím). Nárust počtu elektromobilů bude vyžadovat zvýšení kapacity dodavatelských řetězců baterií, počtu dobíjecích míst, a také stabilizaci distribuční soustavy elektřiny (při naplnění negativní predikce). Lze ale předpokládat, že poptávku po vyšším množství elektromobilů na silnicích, a tedy i zvýšenou spotřebu elektrické energie, částečně uspokojí nově instalované fotovoltaické elektrárny domácností. Emisní náročnost elektromobilů tak bude zase o něco nižší. V rámci stanovených cílů v oblasti nízkouhlíkového hospodářství v NAP ČM se ukazuje jako stěžejní jít cestou energetických úspor. E-mobilita v dopravě je jednou z těchto cest, kterými se můžeme v našich regionech vydat.
Název v anglickém jazyce
Local specifics of the South Bohemian Region with regard to the use of cars with alternative types of fuels
Popis výsledku anglicky
With its area, the South Bohemian Region (SBR) occupies more than 12.8% of the area of the Czech Republic (CR) and is thus the second largest region in the CR facing increasing traffic intensity. Related to this is a higher number of operated vehicles, which has experienced unprecedented expansion in recent years. As in other developed European countries, electric cars in the CR are becoming a common part of predominantly urban traffic. The article deals with the expansion of e-mobility in the SBR, which has long been supported not only by energy companies benefiting from growing numbers of electric car sales, but also by growing interest in retail chains to improve customer service along with the construction of charging stations at their shopping centers. The gradual evaluation of the current state of e-mobility development in the CR, fulfilment of goals and measures of the previous version of the National Action Plan for Clean Mobility (NAP CM) is crucial for evaluating the existing transport infrastructure of the CR. Besides according to a partial study within the Prediction of the Development of Electric Vehicles in the CR, which was prepared for distributors ČEZ, E.GD and PRE, NAP CM predicts up to 1,000 locations within the entire CR for sufficient charging infrastructure. The operational program "Transport" of the Ministry of Transport of the CR envisages the same goal, which expects the construction of 500 fast-charging stations to create a backbone network and an additional 400 slow charging stations by the end of mid-2023. For the SBR, strengthening e-mobility can mean a reduction in employment in the automotive industry, which is strongly represented in the region. However, the advent of e-mobility should have a rather positive impact on the Czech economy, and new jobs (directly and indirectly related to the new sector) can also be expected. The increase in the number of electric cars will require an increase in the capacity of the battery supply chains, the number of charging points, as well as the stabilization of the electricity distribution system (while fulfilling the negative prediction). However, it can be assumed that the demand for a higher number of electric cars on the roads, and thus also the increased consumption of electricity, will be partially satisfied by the newly installed photovoltaic power plants of households. The emission intensity of electric cars will again be slightly lower. Within the set goals in the area of low-carbon economy in the NAP CM, it turns out to be crucial to follow the path of energy savings. E-mobility in transport is one of these paths we can take in our regions.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
20704 - Energy and fuels
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů