Překonat vlastní rozum: Zapomenout na sebe (Surmonter sa raison: Oublier de soi)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F06%3A00010127" target="_blank" >RIV/60076658:12260/06:00010127 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Překonat vlastní rozum: Zapomenout na sebe (Surmonter sa raison: Oublier de soi)
Popis výsledku v původním jazyce
Lévinasův vztah k výchově na pozadí jeho vztahu k přítomnosti a k hledání budoucího: profanace a mystérium, úsilí vyjít z bytí, cesta překonání vlastní struktury a zkušenost s pasivitou. Lévinasova filosofie - kritický příspěvek k sókratovsko-platónské výchově. Páteří nabízeného zamyšlení nad tématem Lévinas a výchova jsou tři Lévinasovy věty z jeho poválečného díla Čas a jiné (Le temps et l´autre): 1) Moje samota je rozbita smrtí. "Ma solitude est brisée par la mort. 2) Budoucnost je jiné. "L´avenir, c´est l´autre. 3) Vláda Jiného... nad mým existováním je mysteriózní; nikoli neznámá, ale nepoznatelná, vzdorující veškerému světlu. "...son [ľAutre] emprise sur mon exister est mystérieuse; non pas inconnue, mais inconnaissable, réfractaire ? toute lumi?re. Na závěr autorka pojednává z hlediska Lévinasovy filosofie o výchově ochotné nejen dovést k rozumnosti, ale vést (jakkoli následně, přece především) k překonání rozumu, výchově ochotné neskončit při úsi
Název v anglickém jazyce
Surmount one´s own reason: forget oneself (Surmonter sa raison: Oublier de soi)
Popis výsledku anglicky
The paper is aimed at the relationship to the present and to the future in the philosophical work of Levinas. Zuzana Svobodová demonstrates Lévinas- critique of the maieutic method in education. Attention is especially drawn to the terms solitude, desire, diachrony, alterity, cognition (knowledge, connaissance), the incognoscible (inconnaissable), exteriority of the Master (or of the Other) as well as to the relation to the other as to Mysterium. Education by Levinas is exploring as the affection of finity by infinity. The integral division of the paper is carried out according to three theses of Lévinas´ work Time and the Other: (i) "Ma solitude est brisée par la mort. (ii) "L´avenir, c´est l´autre. (iii) "...son emprise [i.e. of the Other] sur mon exister est mystérieuse; non pas inconnue, mais inconnaissable, réfractaire ? toute lumi?re. Finally, based on Lévinas´ philosophy, the author points to a concept of education in which not only leading to rea
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Emmanuel Lévinas - filosofie a výchova: Ke stému výročí narození Emmanuela Lévinase
ISBN
978-80-239-8833-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
—
Název nakladatele
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
1. 1. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—