Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Překonat vlastní rozum: Zapomenout na sebe (Surmonter sa raison: Oublier de soi)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F06%3A00010127" target="_blank" >RIV/60076658:12260/06:00010127 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Překonat vlastní rozum: Zapomenout na sebe (Surmonter sa raison: Oublier de soi)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lévinasův vztah k výchově na pozadí jeho vztahu k přítomnosti a k hledání budoucího: profanace a mystérium, úsilí vyjít z bytí, cesta překonání vlastní struktury a zkušenost s pasivitou. Lévinasova filosofie - kritický příspěvek k sókratovsko-platónské výchově. Páteří nabízeného zamyšlení nad tématem Lévinas a výchova jsou tři Lévinasovy věty z jeho poválečného díla Čas a jiné (Le temps et l´autre): 1) Moje samota je rozbita smrtí. "Ma solitude est brisée par la mort. 2) Budoucnost je jiné. "L´avenir, c´est l´autre. 3) Vláda Jiného... nad mým existováním je mysteriózní; nikoli neznámá, ale nepoznatelná, vzdorující veškerému světlu. "...son [ľAutre] emprise sur mon exister est mystérieuse; non pas inconnue, mais inconnaissable, réfractaire ? toute lumi?re. Na závěr autorka pojednává z hlediska Lévinasovy filosofie o výchově ochotné nejen dovést k rozumnosti, ale vést (jakkoli následně, přece především) k překonání rozumu, výchově ochotné neskončit při úsi

  • Název v anglickém jazyce

    Surmount one´s own reason: forget oneself (Surmonter sa raison: Oublier de soi)

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is aimed at the relationship to the present and to the future in the philosophical work of Levinas. Zuzana Svobodová demonstrates Lévinas- critique of the maieutic method in education. Attention is especially drawn to the terms solitude, desire, diachrony, alterity, cognition (knowledge, connaissance), the incognoscible (inconnaissable), exteriority of the Master (or of the Other) as well as to the relation to the other as to Mysterium. Education by Levinas is exploring as the affection of finity by infinity. The integral division of the paper is carried out according to three theses of Lévinas´ work Time and the Other: (i) "Ma solitude est brisée par la mort. (ii) "L´avenir, c´est l´autre. (iii) "...son emprise [i.e. of the Other] sur mon exister est mystérieuse; non pas inconnue, mais inconnaissable, réfractaire ? toute lumi?re. Finally, based on Lévinas´ philosophy, the author points to a concept of education in which not only leading to rea

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2006

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Emmanuel Lévinas - filosofie a výchova: Ke stému výročí narození Emmanuela Lévinase

  • ISBN

    978-80-239-8833-8

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií

  • Místo vydání

    Praha

  • Místo konání akce

    Praha

  • Datum konání akce

    1. 1. 2006

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku