Islám jako součást vyučování na německých a rakouských státních školách
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F10%3A00012055" target="_blank" >RIV/60076658:12260/10:00012055 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Islám jako součást vyučování na německých a rakouských státních školách
Popis výsledku v původním jazyce
S ohledem na demografickou proměnu vyznavačů islámu v Německu a fungováním koránských kurzů se dlouhodobě diskutují otázky spojené s výukou islámu na státních školách. Jedním z výsledků tohoto procesu bylo i prohlášení spolkového ministra vnitra Wolfganga Schäubla (CDU) z března 2008. Podle něj se islám má v budoucnosti stát vedle dosavadní výuky křesťanství nebo judaismu volitelným předmětem v rámci vyučování náboženství na německých státních školách. Oproti Rakousku, kde má islám v posledních desetiletích své místo ve vzdělávacím procesu, mají v Německu se zvládnutím současné situace daleko větší obtíže. Nejde jen o daleko vyšší počty žáků a studentů, kteří mají zájem výuku islámu navštěvovat a o nedostatek kvalifikovaných pedagogů. Základním problémem je to, že ze strany státu není uznáno některé z muslimských náboženských společenství jako představitel islámu. Projevuje se zde jeden z paradoxů historie. Zahraniční politika Rakouska-Uherska, která vedla v roce 1878 k okupaci Bosny a
Název v anglickém jazyce
Islam as Part of Education at Public Schools in Germany and Austria
Popis výsledku anglicky
German practice is to provide denominational religious instruction in schools. Instruction is to be provided by religious communities under government supervision. By law, any community with a sufficient number of students may take part in the program. In various federal states, religious instruction has been offered to children of the Islamic faith on a voluntary basis. Nevertheless, it has been extremely difficult for Muslims to establish religious instruction due to regional governments failing to recognize Islam as a religious community, as there is no consensus organization. However, over the last few years some federal states have reached agreements with various Islamic groups concerning instruction. Although religious education at state schoolsis a constitutional right in Germany, it has been argued in public debate that these guarantees only apply to Christian religions, or to the religions traditionally present within Western Europe, thus excluding Islam. Fearing that student
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pantheon
ISSN
1803-2443
e-ISSN
—
Svazek periodika
V
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—