Milosrdní jako Otec? Ano ale?: Postoje českých křesťanů k menšinám a uprchlíkům
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F17%3A43896942" target="_blank" >RIV/60076658:12260/17:43896942 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Milosrdní jako Otec? Ano ale?: Postoje českých křesťanů k menšinám a uprchlíkům
Popis výsledku v původním jazyce
Biblický imperativ milosrdenství, jehož vrchol představují novozákonní řeč o posledním soudu (Mt 25,31-46) a podobenství o milosrdném Samaritánovi (Lk 10,25-37), bývá mezi křesťany považován jako zavazující. V praxi se však můžeme setkat se skutečností, že jsou to právě křesťané, kdo by ostří imperativu milosrdenství rádi otupili. Stejně tak se mezi křesťany můžeme setkat i s názory, které milosrdenství chápou naopak zcela bezbřeze. Tyto postoje se mezi křesťany v Česku projevily při různých diskusích tváří v tvář tzv. uprchlické krizi v Evropě. Ti, kdo pohostinnost k uprchlíkům odmítají, argumentují hrozbou sebezničení. Kdo chtějí být k uprchlíkům pohostinní, volají naopak po co nevětší solidaritě bez ohledu na rizika, resp. rizika považují za banální. Oba výše popsané krajní postoje se proto jeví jako specifické reakce na tzv. bezmoc milosrdenství. Kdo musí být milosrdný, nemůže jinak, než pomoci. Jak zdůrazňují teorie pomáhajících profesí jako je např. sociální práce, to ale znamená, že je pomáhající bezmocný. Proto se tyto profese s konceptem milosrdenství také rozcházejí. Ve skutečnosti totiž může vést až k rozvinutí syndromu pomáhajícího. Pomáhající pak pomáhá více sobě než svému klientovi, nebo klient zneužívá bezbřehé milosrdenství pomáhajícího. Před teologií tak stojí zásadní otázka, zda je možné současné uprchlické krizi čelit pohostinností a milosrdenstvím bez zneužití a sebezničení.
Název v anglickém jazyce
Merciful Like the Father? Yes, but... : Czech Christians? Attitudes towards Minorities and Refugees
Popis výsledku anglicky
The Imperative of Mercy, present especially in the New Testament, talks about the Last Judgement (Mt 25,31-46) and the parable of the Good Samaritan (Lk 10,25-37) is seen by Christians as binding. In practice, however, we can see that it is Christians who would like to blunt the edge of the Imperative of Mercy. At the same time, amongst Christians, you can encounter views that perceive mercy without there being boundaries, leading to self-destruction. In the Czech Republic, these attitudes have become evident particularly when face-to-face with the refugee crisis in Europe. Those who reject hospitality towards refugees use the argument of imminent self-destruction; the hospitable ones, on the contrary, call for a greater solidarity regardless of the risks. Both attitudes are actually responses to the powerlessness of mercy. The one who must be merciful cannot but help. However, in the view of the helping professions, such as, for example, social work, this means that the helping person is powerless. Therefore, these professions and the concept of mercy diverge. As a consequence, in fact, this can lead to the development of the helper?s syndrome. The helper eventually helps himself more than his client, or the client abuses the helper?s boundless mercy. Theology is thus facing a crucial question as to whether it is possible to face the refugee crisis with hospitality and mercy without being abused and self-destructing.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Aloisiana
ISSN
1338-0508
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
19-46
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—