Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Definice ctnosti v českém barokním scotismu. Amand Hermann a jeho spekulativně-praktická etika

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F19%3A43900625" target="_blank" >RIV/60076658:12260/19:43900625 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Definice ctnosti v českém barokním scotismu. Amand Hermann a jeho spekulativně-praktická etika

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola se zabývá scotistickým proudem etiky ve druhé scholastice. Nejvýznamnější oblastí scotistického myšlení je metafyzika, která je také nejčastějším tématem Scotových následovníků. Srovnáme-li dva největší myslitele středověké scholastiky, musíme konstatovat, že etika měla větší roli u Tomáše Akvinského než u Scota. Přesto však existují zajímavá témata, kde se Tomáš a Scotus rozcházejí. Příkladem může být pojetí přirozeného zákona nebo pojetí morálních ctností. V tomto příspěvku si všímáme pražského scotisty 17. století Amanda Hermanna a jeho spisu Ethica Scholastica Speculativo-Practica, který je soustředěn na ctnosti. Hlavními rozdíly mezi oběma scholastickými školami jsou v této oblasti chápání habitu morální ctnosti, větší dů§raz na vůli u Scota a scotistický důraz na teologické ctnosti jako spojnici mezi ctnostmi morálními. Když Hermann definuje ctnost, kombinuje aristotelský a augustinovský přístup. V jeho definici morální ctnosti je pojem habitu, který je aristotelský. Tím se Hermann odlišuje od většiny scotistů. Je u něj ale nesprávné pochopení rozdílu mezi tomistickým a scotistickým chápáním ctnosti jako dobrého habitu.

  • Název v anglickém jazyce

    Scotist Ethics in Czech Baroque Philosophy and Amandus Hermann

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the Scotist stream of the Second Scholasticism in the field of ethics. It is a well-known fact that the most important area of Scotus’ thinking was metaphysics. This part of philosophy is also the most developed in the writings of his followers. Comparing the two most fruitful medieval Scholastic authors it must be said the ethics play a greater role in Aquinas’s thinking than in that of Scotus. Moreover, there are also some interesting diversities in the ethical theories of the Scotist and Thomist schools, e.g. natural law theory or the concept of moral virtues. In this paper, we deal with the book of Prague 17th century Scotist author Amandus Hermann Ethica Scholastica Speculativo-Practica that is focused on the virtues. That is why the paper is concentrated on the virtues. The main diversities between two Scholastic schools mentioned above in the field of virtue ethics are: the role of habit for moral virtue, more important position of the human will in Scotism and Scotist emphasis on the theological virtues of charity as a connection among virtues. Defining virtue Hermann tries to cover both Aristotelian and Augustinian approach. The most important feature of his definition of virtues is his concept of virtue as a habit where he is in accord with Aristotelianism more than the majority of his Scotist colleagues. This Hermann’s attitude seems to be based on the misunderstanding of differences between Aristotelian-Thomist and Scotist concept of virtue. The first mentioned concept understands virtue as a habit itself that is essentially good, so that the contrary vice is an entirely different habit, although the second-mentioned concept understands habit as morally indiferent that must be developed by the connection with prudence to be a real moral virtue. Trying to defend virtue as a habit Hermann overlooks this important nuance.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Petr Hlaváček a kol., Proměny františkánské tradice. Od teologie a filosofie ke kultuře a umění

  • ISBN

    978-80-7308-947-4

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    111-127

  • Počet stran knihy

    370

  • Název nakladatele

    Filosofia

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly