Kristův královský úřad a celkové shrnutí tří Kristových úřadů v hlavních spisech M. J. Scheebena
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F22%3A43906012" target="_blank" >RIV/60076658:12260/22:43906012 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.studiatheologica.eu/pdfs/sth/2022/03/02.pdf" target="_blank" >https://www.studiatheologica.eu/pdfs/sth/2022/03/02.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/sth.2022.020" target="_blank" >10.5507/sth.2022.020</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kristův královský úřad a celkové shrnutí tří Kristových úřadů v hlavních spisech M. J. Scheebena
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je pokračováním dvou předešlých pojednání o Kristových hierarchických úřadech a tuto řadu uzavírá. Autorka se v ní zaměřuje na Kristův královský úřad ve dvou hlavních Scheebenových dogmatickoteologických spisech. Německý teolog jej plně zasazuje do kontextu ostatních dvou úřadů a nachází mnohotvářnou návaznost na starozákonní předobrazy. Ježíš-Král v průběhu pozemského působení je upozaděn a naopak je veškerá pozornost soustředěna na jeho kralování po nanebevstoupení. Silnou stránkou Scheebenovy vlastní teologické reflexe ve spojitosti s Kristem-Králem je soulad s jeho řešením primárního účelu vtělení, jeho antropologie nesoucí důraz na důstojnost člověka – proroka, kněze a krále v plnosti Kristově. Dalším významným konceptem je jeho pojetí nového nadpřirozeného řádu, v němž stvoření a lidstvo bude mít účast na životě Trojice. Jistým nedostatkem teologie jak Scheebena, tak jeho doby je nerozlišování mezi pozemskou a eschatologickou podobou Božího království, tedy ztotožňování s církví.V závěru studie autorka shrnuje hodnocení Scheebenových tří Kristových úřadů, vyslovená v jednotlivých studiích, do celkového obrazu a ukazuje na souzvuky a nesouzvuky v myšlení německého teologa se současnou teologickou reflexí. Objasňuje, jak se Scheebenova práce s Písmem odráží v jeho christologii – výrazně ontologický a ahistorický přistup neponechává mnoho prostoru existenciálnímu rozměru Mistrovy osobnosti, tedy individuálnímu rozvoji a procesu učení se. Souzvuky Scheebenovy christologie s tou současnou jsou následující: snaha o teologii, která by ovlivňovala život křesťana, přítomnost Trojice v Kristových tajemstvích a Kristus vykonáváním všech tří úřadů přináší nejen nauku, nýbrž i vykoupení-spásu.
Název v anglickém jazyce
Christ’s Kingly Office and the Overall Summary of Christ’s Three Offices in the Main Work of M. J. Scheeben
Popis výsledku anglicky
This study is a follow-up on the two previous treatises on Christ’s hierarchical offices and it closes this series. The author focuses on Christ’s kingly office in Scheeben’s two main works. The German theologian places it fully in the context of the other two offices and finds manifold link-ups with prefigures in the Old Testament. Focus on Jesus the King during his earthly life is left behind and on the contrary, full attention is given to Christ’s reign after His Ascension. The strong side of Scheeben’s theological reflection about Christ the King is its accord with his solution of the primary purpose of the Incarnation, and his anthropology which emphasises the dignity of the human being as prophet, priest, and king in the fulness of Christ. Another important thought is his concept of the new supernatural order, in which creation and humanity will partake in the life of the Trinity. A certain shortcoming of the theology of both Scheeben and his times is indiscrimination between the earthly and the eschatological aspect of God’s kingdom, i.e. its identification with the Church.Finally, the author sums up what had already been said about Scheeben’s three offices of Christ in the particular studies, and she indicates accords and disaccords between the thinking of the German theologian and today’s theological reflection. She clarifies how Scheeben’s work with the Scriptures is reflected in his Christology – markedly his ontological and ahistorical approach does not give space to the existential dimension of the Master’s personality, i.e. individual development and the process of learning. Accords between Scheeben’s and today’s Christology are the following: the effort to make theology relevant to the life of a Christian, the presence of the Trinity in Christ’s mysteries, and Christ’s performance of all His offices bringing not only knowledge but also redemption-salvation.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Theologica
ISSN
1212-8570
e-ISSN
—
Svazek periodika
24
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
17-39
Kód UT WoS článku
000930903900002
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85140831244