How Autonomous is the Evil Act? On the Relationship between Free Will and Morality in Kant and Ricœur
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F22%3A43906016" target="_blank" >RIV/60076658:12260/22:43906016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.frommann-holzboog.de/periodika/91/91047/910470220?lang=de" target="_blank" >https://www.frommann-holzboog.de/periodika/91/91047/910470220?lang=de</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.12857/AZP.910470220-4" target="_blank" >10.12857/AZP.910470220-4</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Wie autonom ist die böse Tat? Zum Verhältnis von Willensfreiheit und Moral bei Kant und Ricoeur
Popis výsledku v původním jazyce
Der vorliegende Beitrag untersucht die Beziehung zwischen der freiheitlichen Autonomie und dem moralischen Bösen anhand des Denkens von Kant und Ricœur. Kant ist bekannt als Denker der Autonomie. Zugleich spricht er vom natürlichen Hang zum Bösen, den jeder Mensch in sich vorfindet. Ricœur analysiert das Böse mit Hilfe einer empirischen Anthropologie des Willens und einer Interpretation der Symbolik des Bösen in der biblischen Fallgeschichte. Ricœur unterstreicht insbesondere die Motive der Unfreiheit des Willens und des Tragischen. Der Beitrag zeigt, dass beide Denker auf der einen Seite die heteronome Seite des moralischen Bösen thematisieren, andererseits aber jede Art von Heteronomie stets in der Autonomie verankern. Die böse Tat muss also als eine autonome Tat verstanden werden.
Název v anglickém jazyce
How Autonomous is the Evil Act? On the Relationship between Free Will and Morality in Kant and Ricœur
Popis výsledku anglicky
This paper examines the relationship between autonomy of the will and moral evil on the basis of the thought of Kant and Ricœur. Kant is known as a thinker of autonomy. At the same time, he speaks of the natural propensity to evil that every human being finds within himself. Ricœur analyzes evil by means of an empirical anthropology of the will and an interpretation of the symbolism of evil in the biblical story of the fall. Ricœur emphasizes in particular the motifs of the unfreedom of the will and the tragic. The article shows that both thinkers address, on the one hand, the heteronomous side of moral evil, but on the other hand always anchor any kind of heteronomy in autonomy. The evil act must therefore be understood as an autonomous act.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA19-17708S" target="_blank" >GA19-17708S: Autonomie a alterita. Kant v dialogu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Allgemeine Zeitschrift fur Philosophie
ISSN
0340-7969
e-ISSN
—
Svazek periodika
47
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
223-238
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
999