Duše jako směs jsoucnosti, totožnosti a různosti v Platónově dialogu Tímaios (Tim. 35a1-b3)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F22%3A43906019" target="_blank" >RIV/60076658:12260/22:43906019 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/journals/uploads/06232159filozofia.2022.77.6.5.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/journals/uploads/06232159filozofia.2022.77.6.5.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/filozofia.2022.77.6.5" target="_blank" >10.31577/filozofia.2022.77.6.5</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Duše jako směs jsoucnosti, totožnosti a různosti v Platónově dialogu Tímaios (Tim. 35a1-b3)
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem této studie je důkladně analyzovat a vyložit význam klíčové pasáže 35a1-b3 z Platónova dialogu Tímaios. Nejprve jsou představeny a kriticky posouzeny dvě vlivné interpretace daného textu. Jelikož první z nich, zastávaná například Alfredem Taylorem, naráží na některé závažné obtíže, ukazuje se, že druhá, jež je schopna se jim vyhnout, je evidentně lepší, a proto je následně využita jako základ pro autorův vlastní překlad textu. Ukazuje se tedy, že podle Platóna démiúrgos při stvoření duše světa postupuje ve dvou krocích. Nejprve vezme tři z "nejvyšších rodů" (totiž jsoucnost, totožnost a různost) v jejich dělitelné i nedělitelné podobě a jejich smícháním vytvoří prostřední jsoucnost, totožnost a různost. Za druhé pak tyto tři prostřední druhy smísí. V důsledku toho duše zaujímá zvláštní místo mezi věčnými a neměnnými idejemi a neustále se měnícím tělesným světem. Navíc dokáže oba tyto "světy" poznávat a zároveň na tělesný svět působit. Duše se tak jeví jako klíčový vynález démiúrga, neboť dokáže udržovat řád, který byl do světa vložen jeho stvořitelem.
Název v anglickém jazyce
Soul as a Mixture of Being, Sameness, and Difference in Plato’s Timaeus (Tim. 35a1-b3)
Popis výsledku anglicky
The main aim of this study is to thoroughly analyze and explain the meaning of a crucial passage 35a1-b3 from Plato’s Timaeus. At first, two rival readings of the text are presented and critically examined. Since the first one, championed for example by Alfred Taylor, meets with some serious difficulties, the other one, which is able to evade them, is shown to be clearly preferable and serves as a basis for the author’s translation of the text. It is thus argued that, according to Plato, the Demiurge when creating the worldsoul proceeds in two steps. First, he takes three of the “highest kinds” (namely Being, Sameness, and Otherness) both in their divisible and indivisible form and, mixing them, creates intermediate Being, Sameness, and Otherness. Second, he mixes these three intermediate kinds. As a result, the soul occupies a special place inbetween the eternal and immutable ideas and the everchanging corporeal world. Moreover, it can cognize both these “worlds” as well as exert an influence upon the corporeal one. The soul thus appears to be a key invention of the Demiurge since it can maintain the order once imposed on the world by its creator.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filozofia
ISSN
0046-385X
e-ISSN
2585-7061
Svazek periodika
77
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
456-470
Kód UT WoS článku
000855269200001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85136198668