Sakramentalita Božího slova podle Jacka D. Kilcrease v ekumenické diskusi s římskokatolickou teologií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12260%2F24%3A43909455" target="_blank" >RIV/60076658:12260/24:43909455 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.studiatheologica.eu/pdfs/sth/2024/02/02.pdf" target="_blank" >https://www.studiatheologica.eu/pdfs/sth/2024/02/02.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5507/sth.2024.001" target="_blank" >10.5507/sth.2024.001</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sakramentalita Božího slova podle Jacka D. Kilcrease v ekumenické diskusi s římskokatolickou teologií
Popis výsledku v původním jazyce
Jack D. Kilcrease v duchu reformační luterské tradice provádí redukci evangelia a tím i svátostnosti Božího slova na slovo absoluce, současně však touto redukcí otevírá i „katolickou šíři“ svátostnosti slova: Jako slovo nespojené s jednoznačným viditelným znamením stojí na hranici mezi slovem a svátostmi a může tak být i klíčem k pochopení jednoty obojího. Boží jednání ve slově rozhřešení je možným východiskem k pochopení Božího jednání ve slově vůbec a Božího jednání ve svátostech. Římskokatoličtí autoři se k této jednotě blíží z opačné strany: Od pojetí svátostí dospívají k tomu, že i slovo Boží stejně jako svátosti je účinným znamením a nositelem milosti; nejen něco sděluje, ale také to skutečně zpřítomňuje a uděluje, ba Kristus sám je přítomen.Přestože obě teologické tradice k problému svátostnosti Božího slova přistupují z opačné strany, z uvedených příkladů by mohlo být zřejmé, že oba přístupy vedou k ekumenickému sblížení pozic.
Název v anglickém jazyce
The Sacramentality of the Word of God by Jack D. Kilcrease in an Ecumenical Discussion with Roman Catholic Theology
Popis výsledku anglicky
In the spirit of the Reformation Lutheran tradition, Jack D. Kilcrease reduces the gospel and thus the sacrament of God’s word to the word absolution. With this reduction, however, he also opens up the “Catholic breadth” of the sacrament of the word, This is a word not connected to a clearly visible sign, but one which stands on the border between the word and the sacraments. It can also be the key to understanding the unity of both. God’s action in the word of absolution is a possible starting point for understanding God’s action in the word in general and God’s action in the sacraments. Roman Catholic authors approach this unity from the opposite side. From the concept of the sacraments, they conclude that the word of God, like the sacraments, is an effective sign and bearer of grace. It not only communicates something, but also truly makes it present and bestows it, indeed Christ himself is present. Although both theological traditions approach the problem of the sacramentality of God’s Word from opposite sides, the examples given demonstrate that both approaches lead to an ecumenical convergence of positions.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60303 - Theology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Theologica
ISSN
1212-8570
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
21-36
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85207900168