Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Object categorization by wild ranging birds-Winter feeder experiments

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12310%2F17%3A43895661" target="_blank" >RIV/60076658:12310/17:43895661 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0376635717303017?via%3Dihub" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0376635717303017?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.beproc.2017.08.002" target="_blank" >10.1016/j.beproc.2017.08.002</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Object categorization by wild ranging birds-Winter feeder experiments

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The object categorization is only scarcely studied using untrained wild ranging animals and relevant stimuli. We tested the importance of the spatial position of features salient for categorization of a predator using wild ranging birds (titmice) visiting a winter feeder. As a relevant stimulus we used a dummy of a raptor, the European sparrowhawk (Accipiter nisus), placed at the feeding location. This dummy was designed to be dismantled into three parts and rearranged with the head in the correct position, in the middle or at the bottom of the dummy. When the birds had the option of visiting an alternative feeder with a dummy pigeon, they preferred this option to visiting the feeder with the dummy sparrowhawk with the head in any of the three positions. When the birds had the option of visiting an alternative feeder with an un-rearranged dummy sparrowhawk, they visited both feeders equally often, and very scarcely. This suggests that the titmice considered all of the sparrowhawk modifications as being dangerous, and equally dangerous as the un-rearranged sparrowhawk. The position of the head was not the most important cue for categorization. The presence of the key features was probably sufficient for categorization, and their mutual spatial position was of lower importance.

  • Název v anglickém jazyce

    Object categorization by wild ranging birds-Winter feeder experiments

  • Popis výsledku anglicky

    The object categorization is only scarcely studied using untrained wild ranging animals and relevant stimuli. We tested the importance of the spatial position of features salient for categorization of a predator using wild ranging birds (titmice) visiting a winter feeder. As a relevant stimulus we used a dummy of a raptor, the European sparrowhawk (Accipiter nisus), placed at the feeding location. This dummy was designed to be dismantled into three parts and rearranged with the head in the correct position, in the middle or at the bottom of the dummy. When the birds had the option of visiting an alternative feeder with a dummy pigeon, they preferred this option to visiting the feeder with the dummy sparrowhawk with the head in any of the three positions. When the birds had the option of visiting an alternative feeder with an un-rearranged dummy sparrowhawk, they visited both feeders equally often, and very scarcely. This suggests that the titmice considered all of the sparrowhawk modifications as being dangerous, and equally dangerous as the un-rearranged sparrowhawk. The position of the head was not the most important cue for categorization. The presence of the key features was probably sufficient for categorization, and their mutual spatial position was of lower importance.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    10614 - Behavioral sciences biology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Behavioural processes

  • ISSN

    0376-6357

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    143

  • Číslo periodika v rámci svazku

    OCT 2017

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    7-12

  • Kód UT WoS článku

    000412617000003

  • EID výsledku v databázi Scopus