Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Intersubjective Positioning in Political and Economic Interviews

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F15%3A43889249" target="_blank" >RIV/60076658:12410/15:43889249 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://katedry.ped.muni.cz/anglictina/about_us/discourse-and-interaction/discourse-and-interaction-vol-8-no-1-2015/intersubjective-positioning-in-political-and-economic-interviews" target="_blank" >http://katedry.ped.muni.cz/anglictina/about_us/discourse-and-interaction/discourse-and-interaction-vol-8-no-1-2015/intersubjective-positioning-in-political-and-economic-interviews</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/DI2015-1-65" target="_blank" >10.5817/DI2015-1-65</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Intersubjective Positioning in Political and Economic Interviews

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of this paper is to examine linguistic means of intersubjective positioning used in the genre of interview, which is typically connected with establishing speaker's identity and position. The theoretical framework for this study is the AppraisalTheory proposed by Martin and White (2005), in concrete terms the category of Engagement, which enables us to analyse how speakers adopt and express their attitude not only to the proposition but also to a potential audience. Modal expressions modify thestrength of the illocutionary force of propositions. Thus, intersubjective positioning overlaps with such concepts as hedging, boosting, evidentiality, and modality. A corpus of political and economic interviews will be analysed with the aim of investigating and comparing markers of intersubjective positioning, and further, of explicating their pragmatic functions.

  • Název v anglickém jazyce

    Intersubjective Positioning in Political and Economic Interviews

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this paper is to examine linguistic means of intersubjective positioning used in the genre of interview, which is typically connected with establishing speaker's identity and position. The theoretical framework for this study is the AppraisalTheory proposed by Martin and White (2005), in concrete terms the category of Engagement, which enables us to analyse how speakers adopt and express their attitude not only to the proposition but also to a potential audience. Modal expressions modify thestrength of the illocutionary force of propositions. Thus, intersubjective positioning overlaps with such concepts as hedging, boosting, evidentiality, and modality. A corpus of political and economic interviews will be analysed with the aim of investigating and comparing markers of intersubjective positioning, and further, of explicating their pragmatic functions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AI - Jazykověda

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Discourse and Interaction

  • ISSN

    1802-9930

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    65-81

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus