Computational psycholinguistic analysis and its application in psychological assessment of college students
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F15%3A43889295" target="_blank" >RIV/60076658:12410/15:43889295 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/62690094:18440/15:50004050
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/jped-2015-0004" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/jped-2015-0004</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/jped-2015-0004" target="_blank" >10.1515/jped-2015-0004</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Computational psycholinguistic analysis and its application in psychological assessment of college students
Popis výsledku v původním jazyce
The paper deals with the issue of computational psycholinguistic analysis (CPA) and its experimental application in basic psychological and pedagogical assessment. CPA is a new method which may potentially provide interesting, psychologically relevant information about the author of a particular text, regardless of the text's factual (semantic) content and without the need to obtain additional materials. As part of our QPA-FPT research we studied the link between the linguistic form of a text by Czech college students and their personality characteristics obtained from a psychodiagnostic test battery. The article also discusses the basis of the method, opportunities for practical application and potential use within psychological and pedagogical disciplines.
Název v anglickém jazyce
Computational psycholinguistic analysis and its application in psychological assessment of college students
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the issue of computational psycholinguistic analysis (CPA) and its experimental application in basic psychological and pedagogical assessment. CPA is a new method which may potentially provide interesting, psychologically relevant information about the author of a particular text, regardless of the text's factual (semantic) content and without the need to obtain additional materials. As part of our QPA-FPT research we studied the link between the linguistic form of a text by Czech college students and their personality characteristics obtained from a psychodiagnostic test battery. The article also discusses the basis of the method, opportunities for practical application and potential use within psychological and pedagogical disciplines.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogický časopis/ Journal of Pedagogy
ISSN
1338-1563
e-ISSN
—
Svazek periodika
6
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
61-72
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—