Vysoké a nízké umění v kontextu dobového výtvarného vzdělávání. Inspirační zdroje v pedagogickém a výtvarném díle Václava Živce
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F17%3A43891802" target="_blank" >RIV/60076658:12410/17:43891802 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vysoké a nízké umění v kontextu dobového výtvarného vzdělávání. Inspirační zdroje v pedagogickém a výtvarném díle Václava Živce
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola je věnována relativizaci hranic vysokého a nízkého umění v českém výtvarném vzdělávání první poloviny 20. století. Zatímco obecně chápané vysoké umělecké školství zcela logicky inklinovalo ke sféře vysokého umění, terciární sféra výtvarného vzdělávání rozdělování na umění vysoké a nízké z podstaty svého zaměření odmítá a na uměleckých artefaktech aplikuje jiná hodnotící kritéria. Výše zmíněné oborové snahy jsou prezentovány skrze osobnost, autorskou tvorbu a pedagogické působení jednoho z nejvýznamnějších a zároveň nejopomíjenějších představitelů oboru výtvarná výchova, profesora Václava Živce (1893-1982). Přestože se pohyboval v prostředí intelektuálů tíhnoucích k vysokému umění, později převážilo jeho ryze pedagogické zaměření a hledání výchovně vzdělávacích principů v lidové tvorbě. Ve všech oblastech Živcova působení se zrcadlí inspirační zdroje především z nízkého umění, přesto primárně sloužící k pochopení umění vysokého.
Název v anglickém jazyce
High and low art in the context of contemporary art education. Sources of inspiration in the pedagogical and artistic works of Václav Živec
Popis výsledku anglicky
A chapter is devoted to the relativisation of boundaries of high and low art in Czech art education in the early 20th century. While generally perceived high artistic education logically tended to the realm of high art, the tertiary education sector of art education division into high and low of the nature of its focus on refuses and on the art artefacts applied different evaluation criteria. The aforementioned sectoral efforts are presented through personality, creative work and pedagogical activity of one of the most important and most neglected representatives of art education, Professor Vaclav Živec (1893-1982). Although he varied in the environment of leaning intellectuals to a high art later overrode his purely pedagogical orientation and finding educational principles in folk arts. In all areas of Živec`s action reflects sources of inspiration mainly from low art, but primarily aiming to understand the art high.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
N - Vyzkumna aktivita podporovana z neverejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Umění a tradice
ISBN
978-80-86890-97-5
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
90-101
Počet stran knihy
155
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—