Krásný byl Absolon: K recepci Regnartovy villanelly Venus, du und dein Kind v českých zemích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F21%3A43905535" target="_blank" >RIV/60076658:12410/21:43905535 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://acecs.cz/media/cu_2021_10_04_horyna.pdf" target="_blank" >https://acecs.cz/media/cu_2021_10_04_horyna.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Krásný byl Absolon: K recepci Regnartovy villanelly Venus, du und dein Kind v českých zemích
Popis výsledku v původním jazyce
Článek se zabývá stopami, které zanechala v české hudební kultuře 16. a 17. století píseň Jacoba Regnarta Venus, du und dein Kind. Intabulace Regnartových tříhlasých villanell jsou nápadnou součástí loutnového repertoáru z území Českého království přelomu 16. a 17. století. Intabulace zároveň odkazují na existenci českých textů k některým Regnartovým skladbám. Jako jediný z nich je dnes znám text Krásný byl Absolon, školská moralita, která na starozákonním příkladu Davidova syna Abšalóma využívá textové motivy Regnartovy písně o nešťastné lásce k ilustraci čtvrtého přikázání. České kontrafaktum se prostřednictvím kancionálu Jiřího Třanovského Cithara sanctorum (1. vyd. 1636) stalo součástí nekatolických exulantských kancionálů 17. a 18. století. Český text a melodické motivy Regnartovy předlohy byly využity také v kompozici čtyřhlasého moteta z doby kolem roku 1600. Některá německá duchovní kontrafakta Regnartovy písně byla rovněž v 17. století přeložena do češtiny a zařazena do exulantských kancionálů.
Název v anglickém jazyce
So Beautiful Was Absalon: On the reception of Regnart’s villanella Venus, du und dein Kind in the Bohemian Lands
Popis výsledku anglicky
The article follows the traces that Jacob Regnart’s song Venus, du und dein Kind left in the sixteenth- and seventeenth-century Bohemian musical culture. Intabulations of Regnart’s three-part villanellas form a distinct part of the lute repertoire in the Kingdom of Bohemiaaround the year 1600. These intabulations frequently point to the existence of Czech texts for some of the compositions. The only one known today is the text “Krásný byl Absolon” (“So Beautiful was Absalom”), a school morality. Referring to the Old Testament example of David's son Absalom, the piece uses the textual motifs from Regnart's song of unrequited love to illustrate the Fourth Commandment, “Honour thy father and thy mother”. The Czech contrafactum, which first appeared in the cantional Cithara sanctorum by Georgius Tranoscius(1st ed. 1636), became part of later hymnbooks produced by non-Catholic Czechs in exile. The Czech text and the melodic motifs of Regnart's model were also used in the four-voice anonymous motet created around the year 1600, nowadays known from the uniquely preserved record in the Sabbateni Collection of Renaissance Music Manuscripts (Fales Library and Special Collections, New York). Regnart’s melody was introduced in Bohemian(and especially Czech) contexts also through German spiritual contrafacta of the song, which were translated into Czech in the seventeenth century and subsequently included in non-Catholic hymnbooks produced by Czechs in exile.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Clavibus unitis
ISSN
1803-7747
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
31
Strana od-do
1-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—