Úvod do dynamického konstruování v prostředí programu GeoGebra
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F22%3A43905468" target="_blank" >RIV/60076658:12410/22:43905468 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://csgg2022.upol.cz/files/gcg_2022-online.pdf" target="_blank" >https://csgg2022.upol.cz/files/gcg_2022-online.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úvod do dynamického konstruování v prostředí programu GeoGebra
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek je určen pro workshop programu GeoGebra. Věnuje se základním principům tvorby planimetrických geometrických obrázků v dynamickém geometrickém prostředí tohoto programu a přípravě žáků na jejich správnou implementaci. Klíčovou vlastností dynamické geometrické konstrukce, která má zjevný didaktický potenciál, je zachování vlastností daných zadáním úlohy při libovolné manipulaci s jejími nezávislými body. Hovoříme o tzv. robustní konstrukci. Praxe použití dynamického geometrického software (DGS) s žáky základních a středních škol i se studenty učitelství matematiky ukazuje, že tvorba robustních konstrukcí pro řadu z nich není samozřejmá a je třeba je na ni připravit. Vhodným prostředkem pro tuto přípravu jsou vybrané eukleidovské konstrukce. Příspěvek je věnován především názorné ukázce tvorby a použití prostředí pro realizaci eukleidovských konstrukcí. Bude představena editace panelu nástrojů programu GeoGebra, tvorba online appletů a jejich použití v prostředí GeoGebra Classroom. Budou rovněž ukázány konkrétní příklady použití programu GeoGebra ve výuce matematiky na základní škole.
Název v anglickém jazyce
Introduction to dynamic construction in GeoGebra
Popis výsledku anglicky
The contribution is intended for the GeoGebra workshop. It deals with the basic principles of creating planimetric geometric figures in the dynamic geometric environment of GeoGebra and preparing students for their correct implementation. The key feature of a dynamic geometric construction, which has an obvious didactic potential, is to preserve the geometrical properties given by the assignment of the task when its independent points are dragged. We are talking about the so-called robust construction. The practice of using dynamic geometric software (DGS) with school pupils as well as university students of mathematics education shows that the creation of robust constructions is not self-evident for many of them and they need to be prepared for it. Selected Euclidean constructions are a suitable means for this preparation. The contribution is primarily devoted to an illustrative demonstration of the creation and use of the environment for the realization of Euclidean constructions. The editing of the GeoGebra toolbar, the creation of online applets and their use in the GeoGebra Classroom environment will be presented. Real examples of the use of the GeoGebra program in the teaching of mathematics at primary school will also be shown.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the Czech-Slovak Conference on Geometry and Graphics 2022.
ISBN
978-80-86843-79-7
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
99-102
Název nakladatele
Vydavatelský servis
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Olomouc
Datum konání akce
12. 9. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—