Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Soutěžit sám nebo ve dvojici? Aneb jak si vedly dvojice žáků v soutěži Bobřík informatiky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F24%3A43908862" target="_blank" >RIV/60076658:12410/24:43908862 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.didinfo.net/images/DidInfo/files/Didinfo_2024_inter.pdf" target="_blank" >https://www.didinfo.net/images/DidInfo/files/Didinfo_2024_inter.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Soutěžit sám nebo ve dvojici? Aneb jak si vedly dvojice žáků v soutěži Bobřík informatiky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá soutěžením dvojic žáků v soutěži Bobřík informatiky. Realizovali jsme kvantitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapoval rozsah a výsledky využití párového řešení úloh v rámci soutěže Bobřík informatiky na 1. stupni a na počátku 2. stupně základní školy. Do výzkumu jsme jako respondenty zahrnuli žáky, kteří soutěžili v letech 2021 až 2023 v kategoriích podporujících účast dvojic. Celkem jsme do výzkumu zahrnuli 152 540 soutěžících, z toho bylo 7 210 dvojic. Kromě toho jsme také provedli dotazníkové šetření mezi školními koordinátory soutěže. Z výsledků vyplývá, že ve sledovaných letech nejméně čtyři pětiny škol neumožňovaly soutěžení žáků ve dvojicích a že podíl těchto škol se s rostoucím věkem žáků zvyšoval. S rostoucím věkem žáků klesal podíl dvojic. Naše výsledky dále ukazují na trend snižujícího se zastoupení genderově heterogenních dvojic s rostoucím věkem žáků. Dvojice dosahovaly v soutěži lepších výsledků než jednotlivci. K tomu přispěla vyšší úspěšnost při zodpovídání úloh, na které se soutěžící rozhodli odpovědět. Ve většině případů jsme pozorovali také vyšší počet úloh, na které odpověděly dvojice v porovnání s jednotlivci. Výsledky výzkumu mohou být užitečné pro pedagogy připravující budoucí učitele informatiky, lektory dalšího vzdělávání učitelů informatiky a autory učebnic informatiky. Poskytuje jim totiž nejen důkazy o přínosu párového učení, ale také doklady o potřebě motivovat české učitele informatiky k jeho využití.

  • Název v anglickém jazyce

    Competing alone or in pairs? How pairs of pupils did in the Bebras Challenge

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with pairs of pupils in the Bebras challenge. We conducted quantitative research to map the extent and outcomes of the use of pair problem solving in the Bebras challenge at primary school and the beginning of lower secondary school. As respondents, we included pupils who competed in 2021 to 2023 in categories supporting pairs. In total, we included 152 540 contestants, of which 7 210 were pairs. In addition, we also conducted a questionnaire survey among school contest coordinators. The results show that at least four-fifths of schools did not allow pupils to compete in pairs and that the proportion of these schools increased as the age of pupils increased. The proportion of pairs among contestants thus decreased as the age of pupils increased. Moreover, our results indicate a trend of decreasing proportion of gender heterogeneous pairs with the increasing age of pupils. Pairs performed better than individuals in the contest. This was contributed by a higher success rate in answering the tasks that contestants decided to answer. In most cases, we also observed a higher number of tasks answered by pairs compared to individuals. The results of the research may be useful for educators of pre-service and in-service informatics teachers as well as authors of informatics textbooks. It provides them not only with evidence of the benefits of pair learning, but also with evidence of the need to motivate Czech informatics teachers to use it.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Didinfo 2024: New Perspective in Informatics Education, International Proceedings on Teaching Informatics

  • ISBN

    978-80-7494-708-7

  • ISSN

    2454-051X

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    25-33

  • Název nakladatele

    Technická univerzita v Liberci

  • Místo vydání

    Liberec

  • Místo konání akce

    Liberec

  • Datum konání akce

    7. 2. 2024

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku