Denial and Desire: The Traps of Romantic Nihilism in Mary Shelley´s Frankenstein
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F24%3A43909509" target="_blank" >RIV/60076658:12410/24:43909509 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf" target="_blank" >https://www.pf.jcu.cz/images/PF/veda-vyzkum/lingua-viva/download/LV38_2024.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Denial and Desire: The Traps of Romantic Nihilism in Mary Shelley´s Frankenstein
Popis výsledku v původním jazyce
The paper attempts to analyse Mary Shelley´s famous Gothic novel with respect to her portrayal of the Romantic / Byronic hero and the rejection of the higher authority in the isolated search for self-assertion. Drawing on Slocombe´s concept of the Romantic / Nihilistic sublime, the analysis is devoted to the confrontation with the father principle in the variety of contexts, involving both denial / rejection and desire. Paradoxically, as the frame story suggests, it is in the willingness to submit to a higher authority (the Kantian faculty of reason) that the individual´s freedom can be achieved. In this respect, Mary Shelley´s “Modern Prometheus” points at the reversed side of G.G. Byron´s and P.B. Shelley´s titanic imagery, at the “absent centre of the self” (Weiskel), which becomes a psychological source of the daemonic (in other words, excess and the loss of identity, leading to self-destruction). Accordingly, Romantic nihilism is replaced by the Kantian moral concept of the sublime.
Název v anglickém jazyce
Denial and Desire: The Traps of Romantic Nihilism in Mary Shelley´s Frankenstein
Popis výsledku anglicky
The paper attempts to analyse Mary Shelley´s famous Gothic novel with respect to her portrayal of the Romantic / Byronic hero and the rejection of the higher authority in the isolated search for self-assertion. Drawing on Slocombe´s concept of the Romantic / Nihilistic sublime, the analysis is devoted to the confrontation with the father principle in the variety of contexts, involving both denial / rejection and desire. Paradoxically, as the frame story suggests, it is in the willingness to submit to a higher authority (the Kantian faculty of reason) that the individual´s freedom can be achieved. In this respect, Mary Shelley´s “Modern Prometheus” points at the reversed side of G.G. Byron´s and P.B. Shelley´s titanic imagery, at the “absent centre of the self” (Weiskel), which becomes a psychological source of the daemonic (in other words, excess and the loss of identity, leading to self-destruction). Accordingly, Romantic nihilism is replaced by the Kantian moral concept of the sublime.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60204 - General literature studies
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Lingua viva
ISSN
1801-1489
e-ISSN
2336-8136
Svazek periodika
XX
Číslo periodika v rámci svazku
38
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
18-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—