Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově – jak podporovat transformační procesy v praxi? Role místních znalostí a celoživotního učení v procesech udržitelného rozvoje regionů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12510%2F21%3A43903179" target="_blank" >RIV/60076658:12510/21:43903179 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/633/871" target="_blank" >https://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/633/871</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.14712/18023061.633" target="_blank" >10.14712/18023061.633</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově – jak podporovat transformační procesy v praxi? Role místních znalostí a celoživotního učení v procesech udržitelného rozvoje regionů

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Východiskem úvah o strategiích udržitelnosti regionálního rozvoje jsou Cíle udržitelného roz-voje (SDGs) a jak se promítají na místní úroveň. Článek soustřeďuje pozornost na cíl č. 4 – vzdělá-vání, které může významně podporovat implementaci dalších cílů, pokud cílí na důležité aktéry udr-žitelného rozvoje. Tuto (transformativní) roli by mělo vzdělávání plnit i na místní úrovni, což ovšem strategické rozvojové dokumenty plně nezohledňují, oblast celoživotního učení není systémově ře-šena vůbec. Cílem výzkumu bylo zmapovat aktuální situaci vregionech ČR a zjistit, jakou úlohu vzdělávání na místní úrovni vkontextu udržitelného rozvoje plní (a mělo by plnit), a jaké jsou vtéto souvislosti role jednotlivých aktérů rozvoje venkova. Otázky, které si řešitelský tým kladl v rámci školení pro představitele místních akčních skupin (MAS), byly formulovány a následně distribuovány formou plošného dotazníkového šetření mezi manažery/manažerkami MAS. Data byla vyhodnocena kvantitativními,a především kvalitativními metodami, s důrazem na jedinečné zkušenosti a po-střehy. Zvýsledků vyplývá, že místní aktéři (reprezentovaní MAS) si uvědomují potřebu vzdělávání i nedostatky vtéto oblasti, a chápou též důsledky tohoto stavu proudržitelný rozvoj venvironmen-tální, ekonomické i sociální oblasti. Potenciál jednotlivých aktérů (jejich role v procesech udržitel-nosti) zůstává nevyužit, což ovlivňuje schopnost inovací. Ačkoli jsou MAS aktérem, který svou roli spatřuje především vposilování sociálního kapitálu a dalších předpokladů rozvoje včetně vzdělávání, existují překážky exogenního charakteru, které naplnění této role brání. Součástí možných řešení je posílení leadershipu MAS votázkách udržitelnosti, a to i prostřednictvím vzdělávání; vytvoření sys-tému celoživotního učení, které využívá místní znalosti; a zapojení expertů nejen v oblasti technolo-gií, ale například též odborníků na otázky sociální.Vymezení rolí jednotlivých aktérů v procesech rozvoje na úrovni regionů (a tím i specifik bottom-up procesů), by přispělo i kvyjasnění toho, jaké top-down podněty jsou nezbytné kprosazování veřejného zájmu, vyjádřeného např. v SDGs

  • Název v anglickém jazyce

    Tho conditions for sustainable development in rural areas - how to support transformation processes? The role of local knowledge and life-long learning in proceses of regional sustainable development

  • Popis výsledku anglicky

    The Sustainable Development Goals (SDGs) and how they translate to the local level are the starting point for thinking about regional sustainability strategies. The article focuses on Goal 4 – education, which can significantly support the implementation of other goals if it targets important actors of sustainable development. This (transformative) role should also play education at the local level, but this is not fully reflected in the strategic documents of regional development, and the area of lifelong learning is not systematically addressed at all. The aim of the research was to map the current situation in the regions of the Czech Republic with regards to the (prospective) role of edu-cation at the local level, and to analyse the needs of individual actors of rural development and their potential input in the context of education for sustainable development. The questions (that the research team asked in the framework of the training for representatives of Local Action Groups (LAGs)) were formulated and subsequently distributed in the form of a questionnaire survey among LAG managers. The data was evaluated using quantitative and mainly qualitative methods, with emphasis on unique experiences and insights. The results show that local actors (represented by LAGs) are aware of the need for training and the shortcomings in this area, and also understand the implications of this deficiency for sustainable development in the environmental, economic and social spheres. The potential of individual actors (their role in sustainability processes) remains untapped, which affects the capacity to innovate. Although LAGs are an actor that sees its role primarily as strengthening social capital and other development driving forces, including education, there are exogenous obstacles to fulfilling this role. Possible solutions include strengthening LAG leadership on sustainability issues, including through education; creating a lifelong learning system that taps into local knowledge; and involving experts not only in technology but also, for example, in social issues. Defining the roles of the different actors in development processes at regional level (and thus the specificities of bottom-up processes) would also help to clarify what top-down incentives are neces-sary to promote the public interest, as expressed, for example, in the SDG.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL02000012" target="_blank" >TL02000012: Udržitelný rozvoj na místní úrovni – propojení teorie a praxe</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Envigogika

  • ISSN

    1802-3061

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    16

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    39

  • Strana od-do

    1-39

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus