Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zdanění motorových vozidel v členských státech Evropské unie

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12510%2F21%3A43904119" target="_blank" >RIV/60076658:12510/21:43904119 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://omp.ef.jcu.cz/index.php/EF/catalog/book/73" target="_blank" >http://omp.ef.jcu.cz/index.php/EF/catalog/book/73</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Zdanění motorových vozidel v členských státech Evropské unie

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Článek se zaměřuje na část z celkového daňového zatížení dopravy, konkrétně na daňové zatížení majitelů a uživatelů silničních vozidel používaných k osobní a nákladní přepravě. Silniční daň je v některých státech nazývána cirkulární daní. Daňové zatížení dopravy napomáhá regulaci dopravy, ovlivňuje ceny výrobků a zboží na trhu a v neposlední řadě ovlivňuje znečištění životního prostředí způsobeného právě silniční dopravou. Fungování a regulace dopravy je součástí trvale udržitelného hospodaření podniku, domácnosti a státu. Daně zatěžující vlastnictví a užívání vozidel nejsou v rámci Evropské unie harmonizovány tak podrobně jako některé jiné daně, například daň z přidané hodnoty, spotřební či energetické daně. Ochrana životního prostředí naproti tomu rezonuje napříč všemi členskými státy a společné postupy jsou zde nezbytné. Nabízí se tedy otázka, jak silným nástrojem k získání finančních prostředků do veřejných rozpočtů je pro členské státy silniční daň. Snahou je proto zjistit význam silniční daně v daňových systémech členských států a na vybraných ukazatelích identifikovat podobnost či odlišnosti členských států Evropské Unie. Pro tato zkoumání byla použita data Eurostatu za roky 2007 a 2019. Podobnosti států byly zjišťovány pomocí Wardovy metody shlukové analýzy. Shluková analýza třech vybraných ukazatelů zobrazuje podobnost států seskupených v jednotlivých shlucích. Výsledky shlukové analýzy jsou doplněny podrobnějším hodnocením ukazatelů v rámci vytvořených shluků. Porovnání dat mezi roky 2007 a 2019 naznačuje trend vývoje zdanění silniční dopravy v členských státech. Lze očekávat odlišnosti v daňovém zatížení silniční dopravy například mezi původními členskými státy, které tvořily tzv. EU-15, a novými členy, kteří se stali členy v roce 2004 nebo později. Významnější odlišnosti mezi sousedními státy mohou naznačovat daňovou konkurenci.

  • Název v anglickém jazyce

    Motor vehicle taxation in the Member States of the European Union

  • Popis výsledku anglicky

    The article focuses on part of the total tax burden on transport, specifically on the tax burden on owners and users of road vehicles used for passenger and freight transport. The road tax is called a circular tax in some states. The tax burden on transport helps to regulate transport, affects the prices of products and goods on the market and affects the environmental pollution caused by road transport. The functioning and regulation of transport is part of the sustainable management of the company, the household and the state. Taxes on the ownership and use of vehicles are not harmonized in as much detail in the European Union as some other taxes, such as value added tax, excise or energy taxes. Environmental protection, on the other hand, resonates across all Member States and common practices are needed. The question is whether this road tax is a strong or weak tool for obtaining sufficient funding for public budgets in Member States. The aim is to find out the importance of road tax in the tax systems of the member states and to identify the similarities or differences of the member states of the European Union on selected indicators. Eurostat data were used for these surveys in 2007 and 2019. State similarities were determined using Ward&apos;s cluster analysis method. The cluster analysis of the three selected indicators shows the similarity of the countries grouped in individual clusters. The results of the cluster analysis are supplemented by a more detailed evaluation of the indicators within the created clusters. A comparison of data between 2007 and 2019 indicates a trend in road transport taxation in the Member States. Differences in the tax burden on road transport can be expected, for example, between the original Member States, which formed the so-called EU-15, and the new members, which became members in 2004 or later. Significant differences between neighboring countries may indicate tax competition.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50205 - Accounting

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Complementary Papers and Book of Abstracts of the 15th International Scientific Conference INPROFORUM 2021: „New trends and challenges in the management of organisations“

  • ISBN

    978-80-7394-864-1

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    8-21

  • Název nakladatele

    Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

  • Místo vydání

    České Budějovice

  • Místo konání akce

    České Budějovice

  • Datum konání akce

    4. 11. 2021

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku