Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Záměry a proces přijetí zákona č. 131/1936 Sb. o obraně státu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG42__%2F24%3A00560697" target="_blank" >RIV/60162694:G42__/24:00560697 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-odborne-akce/publikace/paginae-historiae" target="_blank" >https://www.nacr.cz/vyzkum-publikace-odborne-akce/publikace/paginae-historiae</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Záměry a proces přijetí zákona č. 131/1936 Sb. o obraně státu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V reakci na politický vývoj v sousedním Německu a související bezpečnostní hrozby přijalo Národní shromáždění v květnu 1936 nový zákon. Cílem tohoto právního předpisu bylo jako závazný pokyn sjednotit úsilí státu o zajištění obrany republiky a vytvořit právní předpoklady pro realizaci základních opatření k obraně země a odstranit vše, co by úsilí státu v tomto směru mařilo. Článek se zabývá analýzami záměrů i legislativním procesem přijímání zákona včetně názorů jednotlivých politických stran Národního shromáždění. Zákon č. 131/1936 Sb. z. a n. o obraně státu byl poměrně obsáhlý, přesto si jeho realizace vyžádala řadu vládních nařízení a dalších prováděcích předpisů. Zákon vyvolal ostrou kritiku např. ze strany německých právníků jako opatření proti menšinám. V situaci reálného ohrožení republiky byla řada radikálních opatření nutná, ba přímo imperativní, nicméně nelze přehlédnout některé sporné aspekty zákona - v analýzách tohoto zákona je poměrně často zmiňováno určení "státně nespolehlivých osob", nicméně velmi důležitá jsou i mimořádná zmocnění vlády a možnost provádět opatření po dobu branné pohotovosti státu. Teoreticky by tak mohlo dojít ke snadnému zneužití některých předpisů. Mimořádných opatření vybočujících z mezí obecného zákona bylo poměrně značné množství a i čeští právníci projevovali určité rozladění. Přesto je třeba konstatovat, že zákon o zajišťování obrany státu a navazující zákony a vládní nařízení z druhé poloviny 30. let představovaly rozsáhlou legislativní práci, která vytvořila základní předpoklady pro to, aby se zákon stal účinným nástrojem organizace a komplexního zajištění obranné funkce státu. Přes některé problematické pasáže byla životaschopnost tohoto zákona dále doložena tím, že zůstal v platnosti až do roku 1961.

  • Název v anglickém jazyce

    The intentions and process of the adoption of Act No. 131/1936 Coll. on State Defence

  • Popis výsledku anglicky

    In response to the political development in neighbouring Germany and related security threats, the National Assembly adopted a new law in May 1936. The aim of this legal regulation would, as an obligatory guideline, unite the state’s effort to ensure the republic’s defence and create legal pre-requisites for the implementation of the fundamental measures for the country’s defence, and to eliminate everything that would thwart the state’s efforts in this direction. The article discusses the intentions’ analyses as well as the legislative process of enacting the law including the viewpoints of the individual political parties of the National Assembly. Law no. 131/1936 of the Coll. on state defence was rather voluminous, yet its implementation required a number of governmental ordinances and other implementation rules. The law generated severe criticism, for example, by German lawyers as a measure against minorities. In the situation of real danger to the republic, many radical measures were needed, even imperative; however, certain disputable aspects of the law cannot be overlooked – the identification of ‘state unreliable persons’ is relatively often mentioned in the analyses of this law, yet the extraordinary authorisations of the government are also very important as well as the possibility to implement measurements for the period of the state’s defence emergency. In theory, some regulations could thus be easily abused. There was a rather substantial number of extraordinary measures deviating from the general law limits, and even Czech lawyers showed certain discomfort. Yet, it should be stated that the law on state defence and the subsequent laws and governmental regulations from the second half of the 1930s represented extensive legislative work that formed essential preconditions for becoming an effective tool of the organisation and complex provision of the state’s defensive function. Despite some problematic passages, the viability of this law was further evidenced because it remained in force until 1961.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50902 - Social sciences, interdisciplinary

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Paginae Historiae

  • ISSN

    1211-9768

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    31

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    444-463

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus