Projekt TAČR - výzkum/vývoj metodiky výcviku leteckých specialistů L410 UVP - E20
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60162694%3AG43__%2F17%3A00534492" target="_blank" >RIV/60162694:G43__/17:00534492 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.unob.cz/fvt/struktura/k206/Documents/veda/MDSPSL2017_Sbornik.pdf" target="_blank" >http://www.unob.cz/fvt/struktura/k206/Documents/veda/MDSPSL2017_Sbornik.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Projekt TAČR - výzkum/vývoj metodiky výcviku leteckých specialistů L410 UVP - E20
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje čtyřleté úsilí řešitelů v projektu TAČR v oblasti analýzy modelů chování člověka - pilota při řízení letu letounu. V tomto období byla realizována řada měření reakcí pilotů při řízení simulovaného letu. Měření probíhalo na dostupných leteckých simulátorech, a to jak nepohyblivých, tak i s pohyblivou základnou. Každý měřený pilot byl při jednom měření testován 10 definovanými náhlými změnami výšky letu. Úkolem pilota při tomto testu byl návrat do původní letové hladiny. Letové parametry a výchylky kormidel byly zaznamenávány do datových souborů a následně podrobeny matematickým analýzám s využitím známých modelů chování člověka při řízení technického systému. Výsledky výpočtů slouží k analýze schopností člověka - pilota řídit daný proces, v tomto případě simulovaný let letounu.
Název v anglickém jazyce
The TAČR project - Research/development methodology training aviation specialists L410UVP E20
Popis výsledku anglicky
This paper presents four-year effort of the investigators in the TAČR project in the field of analysis of models of human/pilot behaviour during flight control. During this period, a number of measurements of pilot responses were realized. Measurements were performed on available flight simulators, stationary (fixed-base) and moving. Each pilot was tested by 10 defined sudden changes in altitude at one measurement. The task of pilot was to return to the initial altitude. Flight parameters and elevator deflections were recorded to data files and subsequently subjected to mathematical analyses using known human behavioural models for controlling the technical system. The results of these analyses are used to evaluation of the pilot's capabilities to control the given process - in this case the simulated flight of the airplane.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20201 - Electrical and electronic engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TA04031376" target="_blank" >TA04031376: Výzkum/vývoj metodiky výcviku leteckých specialistů L410 UVP - E20</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
17. mezinárodní vědecké konference „Měření, diagnostika a spolehlivost palubních soustav letadel 2017“
ISBN
978-80-7582-012-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
115-124
Název nakladatele
Univerzita obrany
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Univerzita obrany, Brno
Datum konání akce
18. 10. 2017
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—