Ochrana duševního vlastnictví v českých technologických firmách ? její prostředky, strategie a význam pro firemní rozvoj
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60456540%3A_____%2F15%3A%230000764" target="_blank" >RIV/60456540:_____/15:#0000764 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/ergo-2015-0006" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1515/ergo-2015-0006</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1515/ergo-2015-0006" target="_blank" >10.1515/ergo-2015-0006</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ochrana duševního vlastnictví v českých technologických firmách ? její prostředky, strategie a význam pro firemní rozvoj
Popis výsledku v původním jazyce
Průzkum 150 MSP z 5 průmyslových sektorů (strojírenství; elektrotechnika; automobilový, letecký a železniční průmysl; tzv. nové technologie; ICT) ukázal, že firmy k ochraně svých inovací využívají hlavně užitných vzorů, patentů a ochranných známek spoluse strategií neustálých inovací, udržováním náskoku před konkurencí a utajováním. Nejintenzivnější ochrana patenty a užitnými vzory a utajováním byla zjištěna v sektoru nových technologií, kde patentuje více než 80 % firem. ICT firmy naopak patentují jenom zřídka a své inovace (software) si chrání především autorskými právy. V celém zkoumaném souboru firem existuje jasná souvislost mezi intenzitou patentování a velikostí firem; menší firmy využívají patentů výrazně méně často než firmy větší. Důvody, proč firmy patenty přihlašují, souvisejí hlavně s obranou proti konkurenčním imitacím, nicméně častým důvodem jsou i strategické úvahy s ochranou inovací přímo nesouvisející (např. blokování konkurence patenty, prevence soudních sporů a hla
Název v anglickém jazyce
Intellectual property protection in Czech technological firms ? its tools, strategies and importance for firm´s growth
Popis výsledku anglicky
The survey of 150 Czech innovative SME in 5 industries sectors (machinery; electronics; automotive, aircraft and railway industry; so called new technologies, ICT) revealed that firms most frequently apply utility models, patents and trade-marks, complemented with non-statutory mechanisms including lead time, policy of continuous innovations and secrecy to enhance the degree of appropriability over their innovations. The most frequent applications of patents and utility models, often combined with secrecy, are characteristic for firms active in new technologies. In contrast, ICT firms only seldom utilize patents, but rely on copyright instead. Throughout the industrial sectors, there is a clear relation between the firm´s size and its patent propensity, with smaller firms applying for patents less frequently that the large ones. Although the main motivation to patent is to protect against imitation, variable strategic motives are also common (patenting to block rivals, prevention of su
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AE - Řízení, správa a administrativa
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LM2010010" target="_blank" >LM2010010: CZERA - Česká republika v Evropském výzkumném prostoru</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Ergo
ISSN
1802-2006
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
2-3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
21-29
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—