Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

České univerzity ve znalostním trojúhelníku: transfer znalostí univerzit podnikové sféře

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60456540%3A_____%2F16%3AN0000025" target="_blank" >RIV/60456540:_____/16:N0000025 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    České univerzity ve znalostním trojúhelníku: transfer znalostí univerzit podnikové sféře

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Tři prolínající se základní role univerzit – vzdělávání, výzkum a inovace – tvoří tzv. znalostní trojúhelník. Tento koncept se stal jedním z hlavních východisek výzkumné a inovační politiky EU poslední dekády. Hlavním cílem článku je v této souvislosti zhodnocení výzkumných interakcí českých univerzit s podniky, ústících v transfer znalostí. Prudký vzestup patentové aktivity českých univerzit vytváří zdánlivě vysoký potenciál pro komercializaci výsledků VaV. Většina patentů je však registrována pouze v Česku a uvedený nárůst není doprovázen zvýšením příjmů z prodeje patentů a licencí. Přestože jsou univerzity vnímány podnikovým sektorem jako jeden z hlavních partnerů pro spolupráci v inovačním procesu, podíl výdajů podnikového sektoru na vysokoškolský VaV je v porovnání s jinými zeměmi EU stále velmi nízký, a to i přes jejich poměrně rychlý růst v posledních letech. Mezi českými univerzitami převažující nízké příjmy z transferu znalostí a zejména z prodeje patentů a licencí naznačují, že centra transferu technologií zatím nefungují jako podobná centra univerzit ve vyspělých zemích. Kromě poměrně krátké doby jejich činnosti je jedním z hlavních důvodů způsob financování, který u většiny z nich závisí na projektech hrazených ze strukturálních fondů. Celkově nízký rozsah transferu znalostí univerzit firemnímu sektoru svědčí o nedostatečném rozvinutí znalostního trojúhelníku v ČR. Zatímco o významu výzkumné a vzdělávací úlohy českých univerzit nelze pochybovat, je inovační role lépe vyvinuta pouze u nemnoha, zpravidla technicky zaměřených univerzit s větší orientací na aplikovaný výzkum.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech universities in the knowledge triangle: transfer of knowledge from universities to the business sphere

  • Popis výsledku anglicky

    Three key and interacting roles of universities – education, research and innovation – form the knowledge triangle. The concept of knowledge triangle has become one of the cornerstones of the European research and innovation policy during the last decade. In this respect, the article aims at the assessment of research interactions between Czech universities and businesses leading to knowledge transfer. A steep increase of patent activity of Czech universities seemingly creates high potential for commercialisation of R&D results. However, the majority of patents is registered only in the Czech Republic. Furthermore, the mentioned increase is not accompanied by higher revenues from sale of patents and licences. The business sector perceives universities as one of the main cooperation partners within the innovation process but the share of business expenditures on university research funding remains very low compared to other EU countries. Predominantly low revenues from the knowledge transfer and especially from sale of patents and licences indicate that technology transfer centres at Czech universities do not work as efficiently as similar university centres in developed countries. Besides relatively short period of their operation, one of the main reasons consists in the way of their funding, mostly dependent on projects funded from the EU Structural Funds. Generally low extent of knowledge transfer from universities to the business sector indicates insufficiently developed knowledge triangle in Czechia. While there is no doubt about the significance of research and education role of Czech universities, the innovation role is well developed only at a few – mainly technically oriented – universities, more focused on applied R&D.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AE - Řízení, správa a administrativa

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1407" target="_blank" >LO1407: Věda a technologie pro společnost</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Ergo

  • ISSN

    1802-2006

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    10

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    14-22

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus