Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Specifications of Wear of Oils in Two-Fuel Systems

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41210%2F18%3A77214" target="_blank" >RIV/60460709:41210/18:77214 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/ujep/139.2018/a/1213-2489/MT/18/4/567" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.21062/ujep/139.2018/a/1213-2489/MT/18/4/567</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21062/ujep/139.2018/a/1213-2489/MT/18/4/567" target="_blank" >10.21062/ujep/139.2018/a/1213-2489/MT/18/4/567</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Specifications of Wear of Oils in Two-Fuel Systems

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Article focuses on the monitoring of motor wear of vehicles powered by a dual-fuel diesel-vegetable oil system. The introductory part focuses on the use of biofuels for combustion engines and tribotechnical diagnostics for wear testing. Analysis of engine oil samples from vehicles with different fuels is carried out. Fuel is diesel fuel, biodiesel and a two-fuel system with two fuels: rapeseed oil and diesel fuel. The abrasion wear of biodiesel is increased. Wear in dual fuel system is within the standard exchange interval in the zone of emergency wear of metallic particles and carbon. The article evaluates the adjustment of the oil exchange interval to limit negative effects on wear surfaces. Shortening the interval to the optimum level for biodiesel is 1/3, for dual fuel system is 1/2. Vegetable oil in engine oil causes a change in the character of lubrication. Shortening the interval to 1/2 is necessary to minimize negative effects.

  • Název v anglickém jazyce

    Specifications of Wear of Oils in Two-Fuel Systems

  • Popis výsledku anglicky

    Article focuses on the monitoring of motor wear of vehicles powered by a dual-fuel diesel-vegetable oil system. The introductory part focuses on the use of biofuels for combustion engines and tribotechnical diagnostics for wear testing. Analysis of engine oil samples from vehicles with different fuels is carried out. Fuel is diesel fuel, biodiesel and a two-fuel system with two fuels: rapeseed oil and diesel fuel. The abrasion wear of biodiesel is increased. Wear in dual fuel system is within the standard exchange interval in the zone of emergency wear of metallic particles and carbon. The article evaluates the adjustment of the oil exchange interval to limit negative effects on wear surfaces. Shortening the interval to the optimum level for biodiesel is 1/3, for dual fuel system is 1/2. Vegetable oil in engine oil causes a change in the character of lubrication. Shortening the interval to 1/2 is necessary to minimize negative effects.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20702 - Petroleum engineering (fuel, oils)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Manufacturing Technology

  • ISSN

    1213-2489

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    567-571

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85058057408