Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Life Cycle Assessment of a Road Transverse Prestressed Wooden-Concrete Bridge

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60460709%3A41320%2F23%3A94544" target="_blank" >RIV/60460709:41320/23:94544 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.mdpi.com/1999-4907/14/1/16" target="_blank" >https://www.mdpi.com/1999-4907/14/1/16</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.3390/f14010016" target="_blank" >10.3390/f14010016</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Life Cycle Assessment of a Road Transverse Prestressed Wooden-Concrete Bridge

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Through its anthropogenic activities in construction, human society is increasingly burdening the environment with a predominantly adverse impact. It is essential to try to use building materials that allow us to build environmentally friendly buildings. Therefore, this article deals with the determination of the environmental performance of a cross-prestressed timber-reinforced concrete bridge using life cycle assessment (LCA) compared with a reinforced concrete road bridge with a similar span and load. The positive environmental performance of the wooden concrete bridge was proved, with a relatively small (22,9 Pt) total environmental damage. The most significant impact on the environment is made by the wood-concrete bridge materials in three categories of impacts: Respiratory inorganics (7,89 Pt, 79,94 kg PM2,5 eq), Global warming (7,35 Pt, 7,28 x 10(4) kg CO2 eq), and Non-renewable energy (3,96 Pt, 6,01 x 10(5) MJ primary). When comparing the wood-concrete and steel concrete road bridge, a higher environmental performance of 28% per m(2) for the wood-concrete bridge was demonstrated. Based on this environmental assessment, it can be stated that knowledge of all phases of the life cycle of building materials and structures is a necessary step for obtaining objective findings of environmental damage or environmental benefits of building materials or structures.

  • Název v anglickém jazyce

    Life Cycle Assessment of a Road Transverse Prestressed Wooden-Concrete Bridge

  • Popis výsledku anglicky

    Through its anthropogenic activities in construction, human society is increasingly burdening the environment with a predominantly adverse impact. It is essential to try to use building materials that allow us to build environmentally friendly buildings. Therefore, this article deals with the determination of the environmental performance of a cross-prestressed timber-reinforced concrete bridge using life cycle assessment (LCA) compared with a reinforced concrete road bridge with a similar span and load. The positive environmental performance of the wooden concrete bridge was proved, with a relatively small (22,9 Pt) total environmental damage. The most significant impact on the environment is made by the wood-concrete bridge materials in three categories of impacts: Respiratory inorganics (7,89 Pt, 79,94 kg PM2,5 eq), Global warming (7,35 Pt, 7,28 x 10(4) kg CO2 eq), and Non-renewable energy (3,96 Pt, 6,01 x 10(5) MJ primary). When comparing the wood-concrete and steel concrete road bridge, a higher environmental performance of 28% per m(2) for the wood-concrete bridge was demonstrated. Based on this environmental assessment, it can be stated that knowledge of all phases of the life cycle of building materials and structures is a necessary step for obtaining objective findings of environmental damage or environmental benefits of building materials or structures.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    40102 - Forestry

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    FORESTS

  • ISSN

    1999-4907

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    15

  • Strana od-do

    1-15

  • Kód UT WoS článku

    000915232400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85146662160