Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Art of the People and art for the People: Folk Craft as a Model for Czechoslovak Modernist Design

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A53810%2F14%3A%230000089" target="_blank" >RIV/60461071:53810/14:#0000089 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Art of the People and art for the People: Folk Craft as a Model for Czechoslovak Modernist Design

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The dominant narrative of art history presents the situation of Czech (or Czechoslovak) applied art at the beginning of the 1920s as an irreconcilable polarization of two approaches: a conservatively nationalist vs. an innovatively cosmopolitan, an opposition of traditional crafts vs. industrial standard production, decorative against pure and elementary. According to this stereotype, avant-garde artists opposed local tradition and local folk models and began to introduce a concept of supranational, universal modernist. This study sets out to amend this largely codified antagonism and to present, with concrete examples, an interpretation on which folk art and folklore inspiration are shown as a direct model for modernist tendencies. We will examine and designate themes and areas where folklore, folk arts and crafts and folk building could have served as models for modernist design.

  • Název v anglickém jazyce

    Art of the People and art for the People: Folk Craft as a Model for Czechoslovak Modernist Design

  • Popis výsledku anglicky

    The dominant narrative of art history presents the situation of Czech (or Czechoslovak) applied art at the beginning of the 1920s as an irreconcilable polarization of two approaches: a conservatively nationalist vs. an innovatively cosmopolitan, an opposition of traditional crafts vs. industrial standard production, decorative against pure and elementary. According to this stereotype, avant-garde artists opposed local tradition and local folk models and began to introduce a concept of supranational, universal modernist. This study sets out to amend this largely codified antagonism and to present, with concrete examples, an interpretation on which folk art and folklore inspiration are shown as a direct model for modernist tendencies. We will examine and designate themes and areas where folklore, folk arts and crafts and folk building could have served as models for modernist design.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DF12P01OVV041" target="_blank" >DF12P01OVV041: Umění, architektura, design a národní identita</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CENTROPA : Journal of Central European architecture and related arts

  • ISSN

    1532-5563

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    14

  • Číslo periodika v rámci svazku

    podzim

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    247-259

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus