Art of the People and art for the People: Folk Craft as a Model for Czechoslovak Modernist Design
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A53810%2F14%3A%230000089" target="_blank" >RIV/60461071:53810/14:#0000089 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Art of the People and art for the People: Folk Craft as a Model for Czechoslovak Modernist Design
Popis výsledku v původním jazyce
The dominant narrative of art history presents the situation of Czech (or Czechoslovak) applied art at the beginning of the 1920s as an irreconcilable polarization of two approaches: a conservatively nationalist vs. an innovatively cosmopolitan, an opposition of traditional crafts vs. industrial standard production, decorative against pure and elementary. According to this stereotype, avant-garde artists opposed local tradition and local folk models and began to introduce a concept of supranational, universal modernist. This study sets out to amend this largely codified antagonism and to present, with concrete examples, an interpretation on which folk art and folklore inspiration are shown as a direct model for modernist tendencies. We will examine and designate themes and areas where folklore, folk arts and crafts and folk building could have served as models for modernist design.
Název v anglickém jazyce
Art of the People and art for the People: Folk Craft as a Model for Czechoslovak Modernist Design
Popis výsledku anglicky
The dominant narrative of art history presents the situation of Czech (or Czechoslovak) applied art at the beginning of the 1920s as an irreconcilable polarization of two approaches: a conservatively nationalist vs. an innovatively cosmopolitan, an opposition of traditional crafts vs. industrial standard production, decorative against pure and elementary. According to this stereotype, avant-garde artists opposed local tradition and local folk models and began to introduce a concept of supranational, universal modernist. This study sets out to amend this largely codified antagonism and to present, with concrete examples, an interpretation on which folk art and folklore inspiration are shown as a direct model for modernist tendencies. We will examine and designate themes and areas where folklore, folk arts and crafts and folk building could have served as models for modernist design.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DF12P01OVV041" target="_blank" >DF12P01OVV041: Umění, architektura, design a národní identita</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
CENTROPA : Journal of Central European architecture and related arts
ISSN
1532-5563
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
podzim
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
247-259
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—