Z pohledu sekundárního diváka. Matematika, geopolitické změny, přechody a halucinace
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F16%3AN0000049" target="_blank" >RIV/60461071:_____/16:N0000049 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Z pohledu sekundárního diváka. Matematika, geopolitické změny, přechody a halucinace
Popis výsledku v původním jazyce
Aleš Čermák svou prací vytváří jakési kontinuum v rámci českého polistopadového umění, jeho projekty navazují na generaci autorů jako Ján Mančuška, Tomáš Vaněk, Zbyněk Baladrán, Jiří Skála a další. Domnívám se, že se tato kontinuita stále projevuje v jeho způsobu práce, ve střídavém antropologickém pohledu na události, v míře popisnosti a reflexivitě. Možná také v zajímavé figuře průvodce nebo vypravěče, voiceoveru (v první části Občana a věci se mj. zabýval E. F. Burianovým voicebandem), který používali umělci předchozí generace jako jakýsi funkční pozůstatek dokumentárního žánru. Bylo by zajímavé pokusit se nalézt pozici Čermákových prací v rámci teorií, které mezi sebou obě generace svírají, zvláště proto, že témata svých projektů artikuluje v souvislosti se současnou a nedávnou filozofií, sociologií, politickými studii a krásnou literaturou nejen formou výstavních projektů, ale také performance, divadla a textu. Hrubou linku můžeme načrtnout od rhizomatické a diagramatické struktury myšlení Deleuze a Guattariho přes beckettovské a brechtovské pojetí divadla, agambenovské gesto, destrukci občana a jeho práv k latourovskému ANT a objektově orientované ontologii.
Název v anglickém jazyce
From the Perspective of a Secondary Viewer: Mathematics, Geopolitical Changes, Transitions and Hallucinations
Popis výsledku anglicky
In his work, Aleš Čermák constitutes a certain continuum within Czech post-November art, as his projects pick up on the generation of artists like Ján Mančuška, Tomáš Vaněk, Zbyněk Baladrán, Jiří Skála and others. I believe that this continuity is still evident in the way he works, in his alternating anthropological perspective of events, degree of descriptiveness and reflexivity; perhaps also in the interesting figure of a guide or narrator, voiceover (in the first part of The Citizen and the Thing, he worked with E. F. Burian’s voice band among others) used by the artists of the previous generation as a functional remnant of the documentary genre. It would be interesting to attempt to define the position of Čermák’s works within the theories of the two generations, especially since he articulates the themes of his projects in the context of contemporary and recent philosophy, sociology, political studies and fiction not only in the form of exhibition projects but mainly in the form of performance, theater and text. A rough line could be drawn from the rhizomatic and diagrammatic structure of thought of Deleuze and Guattari through the Beckettian and Brechtian concept of theater, and Agambenian gesture, destruction of the citizen and his rights to a Latourian ANT and object-oriented ontology.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů