Jaroslav Benda 1882-1970
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F17%3AN0000021" target="_blank" >RIV/60461071:_____/17:N0000021 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jaroslav Benda 1882-1970
Popis výsledku v původním jazyce
Jaroslav Benda bývá obvykle zmiňován ve spojitosti s V. H. Brunnerem a Františkem Kyselou, neboť stejně jako oba jeho vrstevníci zasáhl do mnoha odvětví výtvarného umění. Nejčastěji je však spojován s knižní a typografickou tvorbou, protože stál na počátku obnovy umělecké úrovně české knihy a byl jedním ze zakládajících členů uměleckého seskupení Artěl. Během působení na pražské Uměleckoprůmyslové škole, kde byl ve dvou obdobích také rektorem, se věnoval odvětvím úzce souvisejícím s reprezentací nově se konstituujícího státu. Kromě „hmotných“ výsledků Bendovy tehdejší práce v podobě realizovaných knižních obálek, návrhů písma, plakátů a mnoha dalších prací zůstává dokladem jeho tvůrčího ducha také množství odborných textů a esejí. Výstava se soustředí na Bendovu knižní produkci, přesněji řečeno na jeho typografické dílo prostřednictvím knižních ukázek, které jsou rozděleny do šesti skupin. V časové ose, až na samé počátky Bendova díla, se zmíněné skupiny mezi sebou volně prolínají a řetězí, takže kromě prvotního úmyslu představit jeho písmařské dílo v dostupné úplnosti přibližují také obecný dobový kontext. Primární ovšem stále zůstává snaha poodhalit Bendův celoživotní přístup k typografii a tvorbě písma.
Název v anglickém jazyce
Jaroslav Benda 1882-1970
Popis výsledku anglicky
Jaroslav Benda is usually mentioned in connection with his peers, V. H. Brunner and František Kysela, because he also made his mark on several branches of art. Benda, however, is connected most frequently with book and typographic work, because he was present at the beginning of an artistic renaissance in Czechoslovak books. During his time at the UMPRUM Academy in Prague, where he was also rector twice, Benda devoted himself to a branch of art closely related to the representation of the newly-formed state. Aside from the “material” results of Benda’s work at the time in the form of completed book covers, typeface designs, posters and many other works, a large number of expert texts and essays remain as proof of his creative spirit. The exhibition concentrates on Benda’s book production, more specifically on his typographic work through book examples, which are divided into six groups. The aforementioned groups freely intertwine and chain together in a timeline at the very beginning of Benda’s work, so that, in addition to their original intention to present his letterform work in an accessible and complete way, they also a present it in a general context of the era. What remains is primarily an effort to reveal Benda’s lifelong approach to typography and designing typefaces.
Klasifikace
Druh
E<sub>nekrit</sub> - Výstava
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Praha
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
1
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce