Politizace českých dějin a teorie umění v padesátých letech
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000010" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000010 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Politizace českých dějin a teorie umění v padesátých letech
Popis výsledku v původním jazyce
Padesátá́ léta 20. století́ jsou považována za období́, kdy se československá věda musela nejdramatičtěji přizpůsobit násilně̌ prosazovaným požadavkům na podřízení vládnoucí́ politické́ moci v první́ fázi diktatury KSČ. Příspěvek historizuje toto dění v úvodní fázi studené války a vytyčuje analytickou diferenciaci mezi skrytým a otevřeným politickým angažmá oboru. V tomto rámci zkoumá jednak diachronní situaci, jež ukazuje kontinuitu dlouhého trvání českého nacionalismu v dějinách umění, jednak situaci synchronní, kde staví do kontrastu socialistickou stranickost (Mukařovský) s americkou podporou tajných služeb pro šíření abstraktního expresionismu. Poté se zabývá dobovým diskurzem srozumitelnosti a přístupnosti umění napříč železnou oponou a rolí přijetí tématu současného umění do oborových hranic. Na závěr klade otázku upřímnosti aktérů při zastávání politických pozic.
Název v anglickém jazyce
Politicization of Czech History and Art Theory in the 1950s
Popis výsledku anglicky
The fifties of the 20th century is considered as the primary period of dramatic submission of Czechoslovak scholarship to the enforced demands of the ruling power during the first phase of the dictatorship of the Czechoslovak Communist Party. The contribution historicizes the developments during the initial phase of the Cold War and formulates the analytical differentiation between open and hidden political engagements of art theory and history. In this framework, first a diachronic situation is studied, showing the long-term tradition of art historical Czech nationalism, and second a synchronic situation, contrasting the “socialist Party character” (Mukařovský) with the support of the American secret service for the propagation of Abstract Expressionism. The discourse of comprehensibility and accessibility of art across the Iron Curtain and also the role of acceptance of the topic of contemporary art inside the academic art history are discussed further. Finally, the question of honesty of actors concerning their political engagement is presented.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Umenie, estetika, politika. Sborník konferencie Slovenskej asociácie pre estetiku
ISBN
978-80-972624-2-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
89-100
Název nakladatele
Univerzitná knižnica Bratislava
Místo vydání
Bratislava
Místo konání akce
Bratislava
Datum konání akce
24. 10. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—