Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Politizace českých dějin a teorie umění v padesátých letech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000010" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000010 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Politizace českých dějin a teorie umění v padesátých letech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Padesátá́ léta 20. století́ jsou považována za období́, kdy se československá věda musela nejdramatičtěji přizpůsobit násilně̌ prosazovaným požadavkům na podřízení vládnoucí́ politické́ moci v první́ fázi diktatury KSČ. Příspěvek historizuje toto dění v úvodní fázi studené války a vytyčuje analytickou diferenciaci mezi skrytým a otevřeným politickým angažmá oboru. V tomto rámci zkoumá jednak diachronní situaci, jež ukazuje kontinuitu dlouhého trvání českého nacionalismu v dějinách umění, jednak situaci synchronní, kde staví do kontrastu socialistickou stranickost (Mukařovský) s americkou podporou tajných služeb pro šíření abstraktního expresionismu. Poté se zabývá dobovým diskurzem srozumitelnosti a přístupnosti umění napříč železnou oponou a rolí přijetí tématu současného umění do oborových hranic. Na závěr klade otázku upřímnosti aktérů při zastávání politických pozic.

  • Název v anglickém jazyce

    Politicization of Czech History and Art Theory in the 1950s

  • Popis výsledku anglicky

    The fifties of the 20th century is considered as the primary period of dramatic submission of Czechoslovak scholarship to the enforced demands of the ruling power during the first phase of the dictatorship of the Czechoslovak Communist Party. The contribution historicizes the developments during the initial phase of the Cold War and formulates the analytical differentiation between open and hidden political engagements of art theory and history. In this framework, first a diachronic situation is studied, showing the long-term tradition of art historical Czech nationalism, and second a synchronic situation, contrasting the “socialist Party character” (Mukařovský) with the support of the American secret service for the propagation of Abstract Expressionism. The discourse of comprehensibility and accessibility of art across the Iron Curtain and also the role of acceptance of the topic of contemporary art inside the academic art history are discussed further. Finally, the question of honesty of actors concerning their political engagement is presented.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Umenie, estetika, politika. Sborník konferencie Slovenskej asociácie pre estetiku

  • ISBN

    978-80-972624-2-6

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    89-100

  • Název nakladatele

    Univerzitná knižnica Bratislava

  • Místo vydání

    Bratislava

  • Místo konání akce

    Bratislava

  • Datum konání akce

    24. 10. 2018

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku