Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

“A New Pictorial Script”: Photography in Devětsil

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000017" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000017 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    “A New Pictorial Script”: Photography in Devětsil

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The fundamental contradiction in Devětsil’s photography lies in the asymmetry between the group’s proclaimed interest in the medium and the actual involvement of photographers in its program positions and exhibition activities. Devětsil’s leading theorist Karel Teige (and his colleagues Jaromír Krejcar, Jindřich Štyrský and Jiří Voskovec) attributed a key position to photography in the revision of the existing arts hierarchy, but the only professional photographer among the members, Jaroslav Rössler, did not participate in all the exhibitions of the group, and Teige never wrote anything focused just on his work. Another loosely collaborating photographer, Jaromír Funke, denounced the basic forms of avant-garde photography – Man Ray’s camera- less photographs, the rayograms, and László Moholy-Nagy’s photomontages – as dead ends. The misunderstanding of these artists by the Czech avant-garde then contributed to the delayed appreciation of Czech modern photography.

  • Název v anglickém jazyce

    “A New Pictorial Script”: Photography in Devětsil

  • Popis výsledku anglicky

    The fundamental contradiction in Devětsil’s photography lies in the asymmetry between the group’s proclaimed interest in the medium and the actual involvement of photographers in its program positions and exhibition activities. Devětsil’s leading theorist Karel Teige (and his colleagues Jaromír Krejcar, Jindřich Štyrský and Jiří Voskovec) attributed a key position to photography in the revision of the existing arts hierarchy, but the only professional photographer among the members, Jaroslav Rössler, did not participate in all the exhibitions of the group, and Teige never wrote anything focused just on his work. Another loosely collaborating photographer, Jaromír Funke, denounced the basic forms of avant-garde photography – Man Ray’s camera- less photographs, the rayograms, and László Moholy-Nagy’s photomontages – as dead ends. The misunderstanding of these artists by the Czech avant-garde then contributed to the delayed appreciation of Czech modern photography.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Devětsil 1921–1930

  • ISBN

    978-80-7010-160-5

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    171-184

  • Počet stran knihy

    231

  • Název nakladatele

    Prague City Gallery

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly