“A New Pictorial Script”: Photography in Devětsil
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000017" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000017 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
“A New Pictorial Script”: Photography in Devětsil
Popis výsledku v původním jazyce
The fundamental contradiction in Devětsil’s photography lies in the asymmetry between the group’s proclaimed interest in the medium and the actual involvement of photographers in its program positions and exhibition activities. Devětsil’s leading theorist Karel Teige (and his colleagues Jaromír Krejcar, Jindřich Štyrský and Jiří Voskovec) attributed a key position to photography in the revision of the existing arts hierarchy, but the only professional photographer among the members, Jaroslav Rössler, did not participate in all the exhibitions of the group, and Teige never wrote anything focused just on his work. Another loosely collaborating photographer, Jaromír Funke, denounced the basic forms of avant-garde photography – Man Ray’s camera- less photographs, the rayograms, and László Moholy-Nagy’s photomontages – as dead ends. The misunderstanding of these artists by the Czech avant-garde then contributed to the delayed appreciation of Czech modern photography.
Název v anglickém jazyce
“A New Pictorial Script”: Photography in Devětsil
Popis výsledku anglicky
The fundamental contradiction in Devětsil’s photography lies in the asymmetry between the group’s proclaimed interest in the medium and the actual involvement of photographers in its program positions and exhibition activities. Devětsil’s leading theorist Karel Teige (and his colleagues Jaromír Krejcar, Jindřich Štyrský and Jiří Voskovec) attributed a key position to photography in the revision of the existing arts hierarchy, but the only professional photographer among the members, Jaroslav Rössler, did not participate in all the exhibitions of the group, and Teige never wrote anything focused just on his work. Another loosely collaborating photographer, Jaromír Funke, denounced the basic forms of avant-garde photography – Man Ray’s camera- less photographs, the rayograms, and László Moholy-Nagy’s photomontages – as dead ends. The misunderstanding of these artists by the Czech avant-garde then contributed to the delayed appreciation of Czech modern photography.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Devětsil 1921–1930
ISBN
978-80-7010-160-5
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
171-184
Počet stran knihy
231
Název nakladatele
Prague City Gallery
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—