Keramické kontakty. Založení Mezinárodního sympozia keramiky v Bechyni.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F19%3AN0000051" target="_blank" >RIV/60461071:_____/19:N0000051 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Keramické kontakty. Založení Mezinárodního sympozia keramiky v Bechyni.
Popis výsledku v původním jazyce
Studie mapuje založení Mezinárodního symposia keramiky v Bechyni v roce 1966 v širším politickém a historickém kontextu. Zaměřuje se na strategie, kterými byla keramika využívána v rámci československé kulturní diplomacie a které vyvrcholily uspořádáním Mezinárodní výstavy keramiky v Praze v roce 1962 pod patronátem Mezinárodní akademie keramiky při UNESCO. Tato výstava se stala nejen příležitostí k oslovení mezinárodního publika, které mělo být přesvědčeno o přednostech socialistického přístupu k organizaci umění a designu, ale zároveň otevřela širokou oborovou diskusi o pozici keramiky v rámci soudobého umění a především se stala impulzem k navázání sítě mezinárodních vztahů kolem klíčových osobností československé keramiky. Koncem padesátých let se v Rakousku v okruhu sochaře Karla Prantla začala utvářet tradice pořádání sympozií, několikatýdenních setkání umělců soustředěných na práci s jedním materiálem, kteří společně tvořili, vyměňovali si zkušenosti a experimentovali s materiálem. Konala se obvykle v malých městech, mimo klasická umělecká centra. Prantlův rakouský kolega, keramik Kurt Ohnsorg založil roku 1963 první keramické sympozium v malé obci Gmunden a díky kontaktům z pražské výstavy na něj brzy začali jezdit i českoslovenští umělci, aby se tam potkávali s kolegy, nejčastěji z dalších zemí střední Evropy, ať už z východní či západní strany železné opony. Čeští keramici Lubor Těhník, Václav Šerák, Pravoslav Rada a další pak využili politického uvolnění v zemi a skrze Svaz čs. výtvarných umělců prosadili založení československého keramického sympozia v Bechyni. Jeho tradici se podařilo udržet až do současnosti a i v průběhu sedmdesátých a osmdesátých let se mu dařilo zvát do Československa hosty z celého světa, včetně Ameriky a Asie.
Název v anglickém jazyce
Ceramic Contacts. The Foundation of the International Symposium of Ceramics in Bechyně.
Popis výsledku anglicky
The paper focuses on the establishment of the International symposium of Ceramics in Bechyně in 1966 in a wider political and historical context. It examines different strategies engaged by Czechoslovak cultural diplomacy in relation to ceramics, which culminated in the organization of the International exhibition of Ceramics in Prague in 1962 under the auspices of the International Academy of Ceramics under UNESCO. The exhibition offered not only a chance to address international audience, which was supposed to get to understand the advantages of the Socialist organization of art and design, but it also successfully opened the discussion about position of ceramics with contemporary art and above all it brought an impulse to establish an international network around key figures of Czechoslovak ceramics. Aat the end of the 1950S a tradition of “symposia” formed around the sculptor Karl Prantl; they were meetings of artist lasting several weeks, where they could exchange their professional experience, create and experiment together. The symposia usually took place in small cities, outside of traditional art centres. Prantl’s Austrian colleague, ceramicist Kurt Ohnsorg established first ceramics symposium in 1963 in a small city of Gmunden and thanks to the contacts formed at the Prague exhibition, Czechoslovak artists started to frequent them very soon afterwards. They could meet their colleagues, most often from another Central European countries from both sides f the Iron Curtain. Czech ceramicists Lubor Těhník, Václav Šerák, Pravoslav Rada and others then successfully took advantage of a more liberal political situation in the country and established Czechoslovak ceramics symposium in Bechyně through the structures of the Union of Czechoslovak Fine Artists. Its tradition has last until today and even during the 1970s and 1980s it invited artists from all around the world including America and Asia.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
KONTAKT. Mezinárodní sympozium keramiky Bechyně 1966−2018
ISBN
978-80-907373-0-3
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
32-51
Počet stran knihy
149
Název nakladatele
Mezinárodní symposium keramiky Bechyně, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Alšova jihočeská galerie
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—