Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

From which vantage points does an art historian look? The history of Central European art and the post-colonial impulse

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F21%3AN0000030" target="_blank" >RIV/60461071:_____/21:N0000030 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-3431" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/issue-detail.aspx?v=issue-issue-3431</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    From which vantage points does an art historian look? The history of Central European art and the post-colonial impulse

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This contribution to the discussion deals with the definition of Central Europe in art history and the discourse relating to the centre and the periphery in the Central European art-historical tradition. In the author’s view, Matthew Rampley, in the text that initiated the discussion, failed to analyse and deconstruct sufficiently thoroughly the colonial and self-colonising discourse relating to Central Europe. Referring to the work of Jan Białostocki, Ján Bakoš, and Thomas DaCosta Kaufmann, the article places Rampley’s study of Piotr Piotrowski in the context of the art-historical debates of the 1980s, and examines key terms such as ‘delayed development’. It also takes issue with the rejection of Piotrowski on the grounds of lingering Hegelianism, and in this connection suggests that it would be appropriate to go beyond an intuitive definition of the theme of centre and periphery, and, for example, to work with Immanuel Wallerstein’s politico-economic analysis or with current concepts of social geography. It also considers as equally necessary for the ongoing debate the more profound analysis of the effects of the postcolonial stimulus presented by David Summers two decades ago. It will be of fundamental importance to invert the perspective of the agent of influence (in the sense that Michael Baxandall proposed), and to have a new discussion about the criteria of the quality of art.

  • Název v anglickém jazyce

    From which vantage points does an art historian look? The history of Central European art and the post-colonial impulse

  • Popis výsledku anglicky

    This contribution to the discussion deals with the definition of Central Europe in art history and the discourse relating to the centre and the periphery in the Central European art-historical tradition. In the author’s view, Matthew Rampley, in the text that initiated the discussion, failed to analyse and deconstruct sufficiently thoroughly the colonial and self-colonising discourse relating to Central Europe. Referring to the work of Jan Białostocki, Ján Bakoš, and Thomas DaCosta Kaufmann, the article places Rampley’s study of Piotr Piotrowski in the context of the art-historical debates of the 1980s, and examines key terms such as ‘delayed development’. It also takes issue with the rejection of Piotrowski on the grounds of lingering Hegelianism, and in this connection suggests that it would be appropriate to go beyond an intuitive definition of the theme of centre and periphery, and, for example, to work with Immanuel Wallerstein’s politico-economic analysis or with current concepts of social geography. It also considers as equally necessary for the ongoing debate the more profound analysis of the effects of the postcolonial stimulus presented by David Summers two decades ago. It will be of fundamental importance to invert the perspective of the agent of influence (in the sense that Michael Baxandall proposed), and to have a new discussion about the criteria of the quality of art.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    69

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    175-183

  • Kód UT WoS článku

    000749290400006

  • EID výsledku v databázi Scopus