Club of Opportunities, Episode 7: SHAME TO PRIDE
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F21%3AN0000052" target="_blank" >RIV/60461071:_____/21:N0000052 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/60461071:_____/21:N0000023
Výsledek na webu
<a href="https://jakubjansa.com/work/club-of-opportunities-shame-to-pride" target="_blank" >https://jakubjansa.com/work/club-of-opportunities-shame-to-pride</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Club of Opportunities, Episode 7: SHAME TO PRIDE
Popis výsledku v původním jazyce
Jakub Jansa ve své multimediální umělecké praxe kontinuálně od roku 2017 rozvíjí dlouhodobý výstavní projekt se zastřešujícím názvem Club of Opportunities, v rámci něhož představil dosud šest dílčích kapitol. Celá série je komplexním a mnohovrstevnatým vyprávěním zasazeným v autorském vesmíru „vegesociety“, v němž divačky a diváci sledují po- hnutý osud jednoho z příslušníků přehlí-žené společenské vrstvy celeru. Mladý Celerista se rozhodne odmítnout osud, jenž mu byl, stejně jako dalším příslušníkům jeho „kasty“, navržen starostlivou Vědmou, a dokázat, co před ním ještě nikdo – proniknout mezi společenskou smetánku, kterou v Jansově světě představují exotická a nedostupná avokáda. Celeristova cesta se neodvíjí formou lineárního vyprávění, každá epizoda Klubu je tedy vždy zároveň výzvou pro publikum, které musí rozklíčovat, jakým směrem se příběh vyvíjí. Se správnou interpretací situace pomáhá další z klíčových postav celé série – filozof a teoretik umění Kamil Nábělek, který se nečekaně zjevuje na výstavách, kde provádí návštěvnice a návštěvníky instalací a osvětluje pravidla světa „vegesociety“, nebo vystupuje v samotných videích a jako zcela specifická entita tak svou fyzickou či digitální přítomností propojuje jednotlivé díly Klubu. Obecenstvo si také musí znovu a znovu hledat cestu k samotnému hlavnímu hrdinovi, který je ambivalentní postavou, je-jíž charakter opakovaně prochází transformací podle toho, v jakém prostředí se nachází. Při hledání možné cesty do vyšší společenské třídy se totiž ocitá ve zcela nečekaných životních situacích, které od něj vyžadují neustálý vývoj a proměnu. Sedmá kapitola Klubu, která ukazuje Celeristu opět v překvapivé situaci – v rámci vegesociety začíná symbolicky nabírat na hodnotě a je přizván do avokádových kruhů. Vnitřně se ale nedokáže ztotožnit ani s touto novou společenskou třídou a na-vzdory vydobytému respektu necítí sounáležitost s nikým z těch, kdo jej obklopují. Současně už má za sebou rozchod s prostředím, ze kterého vzešel. Prožívá tak intenzivní pocit nezakořeněnosti a ulehčit mu může pouze třídní coming out. Zjišťuje, že je třeba vytvořit zcela novou společenskou kategorii pro ty členy vegesociety, kteří jsou jako on, pro vykořeněnou zeleninu, která hledá sama sebe. V nejnovějším dílu Klubu se tak dozvídáme cennou lekci, a sice že „Shame is the weapon!“ Prostorová instalace, v jejíchž kulisách se na velkoformátových obrazovkách odvíjí děj sedmé epizody celerové ságy, je stejně jako v předchozích dílech pojednaná ve specifické estetice uzpůsobené na míru vývoji ve vyprávění. Ponejvíce připomíná zákulisí filmového natáčení, a dokonce reálně využívá materiály z filmových kulis. Divačky a diváci se tak ocitají v situaci, která působí jako filmový set, kde mohou v náhledu sledovat právě natáčenou scénu. Napůl veřejný a napůl skrytý, takový je svět Cele-risty v jeho nejnovějším vývojovém stádiu, kde se snaží svůj celoživotní stud za nízký sociální původ proměnit v hrdost na to, že se s těmito výchozími podmínkami dokázal vyrovnat a přeměnit je na vlastní sílu.
Název v anglickém jazyce
Club of Opportunities, Episode 7: SHAME TO PRIDE
Popis výsledku anglicky
Since 2017, as part of his multimedia art practice, Jakub Jansa has been continuously developing a long-term exhibition project entitled Club of Opportunities, of which he has already exhibited six install-ments. The entire series is a complex and multilayered story, set in the artist’s “vegesociety,” a uni-verse in which viewers follow a celery root’s tumultuous fate, as a member of a disregard- ed social class. Young Celeriac decides to reject the fate marked by the protective Science or him and others of his “caste,” and achieve what none before him has done – break into the ranks of the social elite, which, in Jansa’s world, is represented by the exotic and unattainable Avocado. Celeriac’s journey does not unfold in the form of a linear narrative, so each of the Club’s installments is also a challenge for the public, who must determine which direction the story is heading. The philosopher and art theorist Kamil Nábělek, another key character throughout the series, helps with the correct interpretation of the situa-tion by appearing unexpectedly at exhibitions, where he guides visitors through installations and ex-plains the rules of the vegesociety, or by appearing in the videos and, as quite a distinctive entity, con-necting the individual Club install- ments with his physical or digital presence. The audience is also forced to find its way again and again to the protagonist himself, an ambivalent figure whose character repeatedly undergoes transformation depending on the environment in which he finds himself. While seeking a potential path to the upper classes, he finds himself in quite unexpected life situations, which require him to keep evolving and changing. It portrays Celeriac again in a surprising situation: he has symbolically moved up within the vegesociety and been invited into Avocado circles. However, he cannot relate internally to this new social class and, despite the respect he has earned, feels no sense of belonging with anyone around him. At the same time, he has already broken ties with his home environment. He experiences an intense feeling of rootlessness and the only thing that can help is a coming out of his class. He discovers that he must create a completely new social category for the members of the vegesociety who are like himself; the veg- etables that have been ripped from their roots and seek their true selves. In this latest Club episode, we learn an important lesson, namely, that “Shame is a weapon!” The spatial installation that serves as the backdrop for the large-screen format unfolding of the 7th epi-sode of the celery saga is, as in the preced- ing installments, made in a specific aesthetic adapted to the development of the narrative. It is most reminiscent of behind-the-scenes filmmaking, and actually utilizes film backdrops. Viewers thus find themselves in a situation that feels like a film set, where they can watch, as a preview, the scene that has just been shot. Semi-public and semi-hidden, such is Ce-leriac’s world in his most recent stage of development, in which he tries to turn his lifelong shame for low social background into pride in the fact that he has been able to work with his initial conditions and transform them into his own strength.
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
—
Místo vydání
—
Název nakladatele resp. objednatele
—
Verze
—
Identifikační číslo nosiče
—