Dějiny umění beze jmen. Fotografické reprodukce v publikacích dějin umění a avantgardního umění počátku 20. století
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F22%3AN0000041" target="_blank" >RIV/60461071:_____/22:N0000041 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dějiny umění beze jmen. Fotografické reprodukce v publikacích dějin umění a avantgardního umění počátku 20. století
Popis výsledku v původním jazyce
Jak ukázalo nedávné bádání, Wölfflinovy „dějiny umění beze jmen“ z díla Základní pojmy dějin umění (1915), byly založeny na dobových fyziologických teoriích smyslového vnímání. O této návaznosti svědčí nejen způsob, jakým Wölfflin a další tehdejší historici umění ve svých knihách řadili fotografické reprodukce uměleckých děl, aby zdůraznili rozdíly či podobnosti, ale také teoretické reflexe problému, například ve zdánlivě okrajovém Wölfflinově článku „Vlevo a vpravo obrazů“ (1928), v němž o fyziologii opírá tvrzení, že náhodné zrcadlové obrácení reprodukce změní její působnost. Právě k tomu ovšem docházelo v publikacích avantgardního umění, když například Kurt Schwitters a El Lisickij tiskli texty i obrazy zrcadlově obráceně či vzhůru nohama, nebo v případě fotogramů a fotomontáží dokonce přes sebe. Z toho vyplývá, že netradiční užití fotografických reprodukcí musí implikovat odlišný způsob psaní dějin umění, jak můžeme doložit kupříkladu „Metodickými aforismy“ Carla Einsteina, publikovanými v prvním čísle francouzského časopisu Documents (1929) a rok nato přetištěnými česky v Kvartu (1930).
Název v anglickém jazyce
History of Art without Names'. Photographic reproductions in publications of art history and avant-garde art of the early 20th century
Popis výsledku anglicky
As recent research has shown, Wölfflin's "History of Art without Names" from Basic Concepts of Art History (1915) was based on contemporary physiological theories of sensory perception. This continuity is evidenced not only by the way Wölfflin and other art historians of the time ranked photographic reproductions of works of art in their books to emphasize differences or similarities, but also by theoretical reflections on the problem, for example in Wölfflin's seemingly marginal article "The Left and Right of Images" (1928), in which he based on physiology the claim that the accidental mirror reversal of a reproduction would alter its effect. However, this was precisely what happened in avant-garde publications, when, for example, Kurt Schwitters and El Lisitzky printed texts and images mirror-reversed or upside-down, or even over each other in the case of photograms and photomontages. It follows that the unconventional use of photographic reproductions must imply a different way of writing art history, as we can see, for example, in Carl Einstein's "Methodological Aphorisms", published in the first issue of the French journal Documents (1929) and reprinted in Czech the following year in Kvart (1930).
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Infrastruktury (dějin) umění, Sborník ze VII. sjezdu historiků a historiček umění
ISBN
978-80-7561-392-9
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
140-147
Počet stran knihy
473
Název nakladatele
Artefactum
Místo vydání
Ústí nad Labem
Kód UT WoS kapitoly
—