Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Aby ten náš mladý průmysl nezahynul" Josef Binko a jeho podpora Pražských uměleckých dílen za První světové války

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461071%3A_____%2F22%3AN0000080" target="_blank" >RIV/60461071:_____/22:N0000080 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.umeni-art.cz/cz/detail/6te5NY" target="_blank" >https://www.umeni-art.cz/cz/detail/6te5NY</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Aby ten náš mladý průmysl nezahynul" Josef Binko a jeho podpora Pražských uměleckých dílen za První světové války

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Hlavním posláním předkládaného textu je představit zcela neznámou kapitolu v historii Pražských uměleckých dílen, které roku 1912 založili architekti Josef Gočár a Pavel Janák za finanční podpory Odolena Grégra. V prvních letech své existence firma skvěle prosperovala, získávala si zákazníky v širokých vrstvách veřejnosti, a svými aktivitami ve prospěch kvalitní nábytkové a bytové kultury se dokonce dala přirovnat ke svým zahraničním předchůdcům, jako byly Deutscher Werkbund či Wiener Werkstätte. Synonymem výroby Pražských uměleckých dílen se zakrátko stal kubistický nábytek, který v evropské produkci neměl srovnání. Situace se ovšem razantně změnila s první světovou válkou, kdy začal umělecký průmysl postupně upadat. Také hlavní představitel Pražských uměleckých dílen, Josef Gočár, byl povolán do jižních Tyrol jako vojenský inženýr. Po dobu své nepřítomnosti však pověřil svého švagra a jednoho z prvních objednavatelů (v letech 1907–1909 pro něj realizoval Červenou vilu v Krucemburku), továrníka a amatérského fotografa Josefa Binka, aby se ujal správy Pražských uměleckých dílen a provedl je těžkými válečnými lety. Článek je založen na podrobném studiu dosud nezveřejněných archivních materiálů ze soukromých rodinných sbírek, zvláště pak na korespondenci mezi Josefem Gočárem a Josefem Binkem z let 1916–1918, doplněnou o korespondenci mezi Josefem Binkem a pracovníky Pražských uměleckých dílen (František Zavadil, Petr Kropáček). Poukazuje na Binkovu nezištnou pomoc, obchodního ducha a vynikající schopnost najít platné řešení i v době těžkostí a válečného strádání. Pražské umělecké dílny tak kupříkladu za války produkovaly nouzovou dřevěnou obuv či pracovaly pro jednoho z nejvýznamnějších podnikatelů, mecenášů a sběratelů umění své doby Jindřicha Waldese.

  • Název v anglickém jazyce

    "So that our young industry does not perish!" Josef Binko and his support of the Prague Art Workshops during the First World War

  • Popis výsledku anglicky

    The main mission of the presented text is to present a completely unknown chapter in the history of the Prague Art Workshops, which were founded in 1912 by the architects Josef Gočár and Pavel Janák with the financial support of Odolen Grégr. In the first years of its existence, the company prospered brilliantly, gaining customers in broad sections of the public, and with its activities in favor of quality furniture and home culture, it could even be compared to its foreign predecessors, such as Deutscher Werkbund or Wiener Werkstätte. Cubist furniture, which had no comparison in European production, soon became synonymous with the production of the Prague Art Workshops. However, the situation changed drastically with the First World War, when the art industry gradually began to decline. Also the main representative of the Prague Art Workshops, Josef Gočár, was called to South Tyrol as a military engineer. During his absence, however, he entrusted his brother-in-law and one of the first clients (he realized the Red Villa in Krucemburk for him in 1907–1909), factory worker and amateur photographer Josef Binko, to take over the administration of the Prague Art Workshops and guide them through the difficult years of war. The article is based on a detailed study of previously unpublished archival materials from private family collections, especially the correspondence between Josef Gočár and Josef Binko from the years 1916–1918, supplemented by correspondence between Josef Binko and the employees of the Prague Art Workshops (František Zavadil, Petr Kropáček). He points to Binko's selfless help, business acumen and excellent ability to find valid solutions even in times of hardship and wartime hardship. For example, Prague art workshops produced emergency wooden footwear during the war or worked for one of the most important entrepreneurs, patrons and art collectors of his time, Jindřich Waldes.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG20P02OVV011" target="_blank" >DG20P02OVV011: Průmysl a umění: Opomíjené regionální osobnosti podnikatelů coby hybatelů hospodářského pokroku Československa, jejich význam a spolupráce s umělci, architekty a designéry</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Umění

  • ISSN

    0049-5123

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2021

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    325-343

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus