Fe-Al-Si Alloys for Applications in Internal Combustion Engines
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F20%3A43921213" target="_blank" >RIV/60461373:22310/20:43921213 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.scientific.net/DDF.403.57" target="_blank" >https://www.scientific.net/DDF.403.57</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4028/www.scientific.net/DDF.403.57" target="_blank" >10.4028/www.scientific.net/DDF.403.57</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Fe-Al-Si Alloys for Applications in Internal Combustion Engines
Popis výsledku v původním jazyce
Iron aluminides have been considered as materials resistant against high temperature oxidation in air and sulphur-containing environments. Previous research of our team proved that the oxidation resistance in the air can be significantly improved by the addition of silicon. Fe-Al-Si alloys have also very good mechanical properties at high temperatures. However, the resistance in the environments simulating combustion gasses have not been studied yet. This work focuses on the oxidation resistance in carbon dioxide, which is the main component of the combustion gasses. It was found that the Fe-Al-Si, Fe-Al-Si-Ni and Fe-Al-Si-Ti alloys have lower oxidation resistance in carbon dioxide containing atmosphere than in the air due to carbon diffusion to the material and even to the formation of carbides below the oxide layer. It leads to the spallation of the oxide layer, especially in FeAl20Si20Ni20 alloy
Název v anglickém jazyce
Fe-Al-Si Alloys for Applications in Internal Combustion Engines
Popis výsledku anglicky
Iron aluminides have been considered as materials resistant against high temperature oxidation in air and sulphur-containing environments. Previous research of our team proved that the oxidation resistance in the air can be significantly improved by the addition of silicon. Fe-Al-Si alloys have also very good mechanical properties at high temperatures. However, the resistance in the environments simulating combustion gasses have not been studied yet. This work focuses on the oxidation resistance in carbon dioxide, which is the main component of the combustion gasses. It was found that the Fe-Al-Si, Fe-Al-Si-Ni and Fe-Al-Si-Ti alloys have lower oxidation resistance in carbon dioxide containing atmosphere than in the air due to carbon diffusion to the material and even to the formation of carbides below the oxide layer. It leads to the spallation of the oxide layer, especially in FeAl20Si20Ni20 alloy
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20501 - Materials engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-07559S" target="_blank" >GA17-07559S: Zpracování inovativních intermetalik na bázi železa mechanickým legováním a slinováním v plazmatu</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Deffect and Diffusion Forum
ISSN
1662-9507
e-ISSN
—
Svazek periodika
403
Číslo periodika v rámci svazku
november
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
57-65
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85093096574